maanantai 30. syyskuuta 2013

Koonnosta kurotukseen, impulssista ilmentämiseen - tunnelmia tanssillisen voimistelun leiriltä osa 1



Tanssillisen voimistelun valtakunnallinen leiri ja keskustelufoorumi Vantaalla oli sanalla sanoen onnellistava! Nuo onnellisuuden tunteet kohosivat monestakin syystä: leirin osallistujajoukossa (yli 60 hlöä) oli maantieteellisesti katsottuna mukava edustus eri puolilta Suomea ja osallistujat olivat eri sukupolvien edustajia rikkaine kokemustaustoineen. Olipas ihana huomata, etten ollut tehnyt turhia analyyseja, (en ollu turhaan kehunu ;)) jo silloin pari vuotta sitten kun blogiini kirjoittelin Show-tapahtumasta havaintoja. Mä näin niitä hyviä taidokkaita tyyppejä nyt tuolla leirillä livenä useita ja ne on edelleen hyviä ja taidokkaita! Kouluttajat (Hannele Ahlqvist, Marita Haapasalo ja Laura Nihti) ovat maamme osaavimpia asiantuntijoita tällä saralla, tämänkaltaista oivaltavaa ydinosaamista on harvoin tarjolla yhtenä viikonloppuna. Ilmapiiri oli oppimiseen, innostumiseen, kehittämiseen, jakamiseen ja yhteisöllisyyteen kannustavaa. Yksi tärkeä onnellistava elementti oli myös uuden yhteyshenkilömme mukanaolo ja esittäytyminen liiton puolesta keskustelufoorumissa. Ihana, mukava, osaava Klara Westerlund, joka mm. vastaa uudesta palkista liiton nettisivuilla
http://www.voimistelu.fi/voimistelutoiminta/tanssillinen-voimistelu/
Klara myös kirjasi keskustelufoorumin ajatuksia sihteerin ominaisuudessa, joten raporttia tulollaan tanssillisen voimistelun ihmisille piakkoin. Voimistelulehti kävi tekemässä keskustelufoorumista jutunkin, pulppuavaa pöhinää viikonloppu pullollaan :) Palaan tunnelmiin ja oppeihin leirin lukkaria mukaillen kahdessa osassa. Tässä ensimmäisessä osassa tunnelmia varsinaiselta leiriltä, lopussa myös oman tuntini rakenne musiikkeineen. Toinen osa, joka ilmestyy piakkoin käsittelee keskustelufoorumin antia.

Lauantai

Verryttely tutustuen (Marita Haapasalo)

Tutustumista, kontaktinottoa, luottamusta kasvatettiin pienimuotoisin harjoittein ja leikein, joista mieleenpainuvimmat olivat HEP!-ja peiliharjoite eri tasoissa. HEP!-harjoitteessa käveltiin tilassa ja vuorotellen joku nosti käden ylös, huusi HEP! ja lähti kaatumaan taaksepäin, muiden tuli ottaa hänet turvallisesti kiinni. Peiliharjoite toteutettiin niin, että toinen parista oli selinmakuulla ja toinen seisoi. Johtaja oli vuoroin seisova ja vuoroin maassamakaava. Lattialla oli ajoittain haastavaakin matkia seisovan liikettä. Porukka jaettiin tutustumisen jälkeen puoliksi "junnuihin" ja "sennuihin", "junnujen alaikäraja oli alle 18 vuotta, sennujen alaikäraja taisi mennä jossain 29 ikävuoden tienoilla, yläikärajaa ei paljasteta ;)

Liikkuvat sarjat ja lihaskunto (Marita Haapasalo)

Marita "Manta" Haapasalo on kouluttajana idearikas, korumaisiin liikkeisiin erikoistunut, kannustava, symppis ja helposti lähestyttävä persoona. Ilahduttavaa, että Manta malttoi lähteä liikkeelle perusasioista, hengittävästä keskustaliikunnasta, painovoiman hyödyntämisestä ja liikkeiden loppuunasti ojentamisesta kiireettömästi. Hän korosti useampaan kertaan lantion asentoa ja kuinka liikkeestä saadaan puhdas ja viimeistelty vastavoimalla - ojentamalla keho lonkankoukistajista ja alavatsasta asti sormenpäihin ja toisaalta juurruttamalla jalat voimakkaasti lattiaan, tästä ojennuksesta ei kuitenkaan koskaan Mantan tekemänä tule tönkkö jäkitys, joten siinäpä haastetta meille muille. Manta on taitava dynamiikan ja liikesarjan rytmisyyden kikkailija. Todellinen esteetikko ja "kuvanveistäjä" persoonallisilla liikevalinnoillaan. Miten lihaskuntoliikkeistäkin oli osattu tehdä niin virtaavia ja kauniita ja silti voimakkaita..?

Askelikot, hyppelyt/hypyt, jalkatekniikka, dynamiikan ja tempon vaihtelut (Laura Nihti)

Laura on kouluttajana napakka, tarkkasilmäinen oivaltaja, räväkkä tsemppari ja ihan meidän jokaisen hyppääjäidoli (voi wau, nyt tiedän mitä ilmaLENTO hypyssä tarkoittaa, Laura osaa liitää)! Myönnän nyt tässä, että olen aina pitänyt jalkatekniikkaa "vähän tylsänä" osana tanssillisen voimistelun treenaamista, mutta jos se aina tarkoittaisi tällaista liikkuen tapahtuvaa tekniikka/voimatreeniä olisin ihastunut siihen jo aikapäivää sitten. Tunnilta sain vahvistusta hyppyjen sijoittelusta ja vauhdinotoista koreografioissa. Tanssillisessa voimistelussa hyppyjä voisi tarkastella enemmänkin dynamiikan vaihtelun kannalta: aina ei tarvita pitkää vauhdinottoa tai isoa räiskäsyä, hyppy voisi olla yllätyksellinen osa koreografiaa. Hyppyjä voi varioida kännöksillä, suunnilla, tempoa vaihtamalla, käsiliikkeillä... Jalan pujotuksilla, kierroilla, pyörähdyksillä ja nostoilla puolestaan voi yhdistellä mielenkiintoisia liikesarjoja sekä sitoa dynamikaltaan erilaisia hyppyjä osaksi virtaavaa liikesarjaa. Pienempien hyppelyiden ja askelikkojen kohdalla Laura korosti kepeää ja kevyttä mielikuvaa, ajatus ylvääseen kannatukseen ylhäällä ja lattia on "vain" nopea "polttava" ponnahduslauta, johon ei jäädä oleskelemaan. Musiikin tempon ja tyylisuunnan vaihtelu olisi suotavaa liikelaatujen ja tunnelman löytämisessä jalkatekniikan(kin) kohdalla, usein korostamme sitä vain vartalotekniikan kohdalla.

Venyttelyt (Laura ja Marita)

Pidin siitä, että venyttelyissä hyödynnettiin aktiivista ja passiivista venyttelyä. Tietoista tai sattumaa, niistä muodostui ikään kuin intervallityyppinen harjoitus, joka piti venyttelijän hereillä :)    

Päivä päättyi keskustelufoorumiin, joka jouduttiin päättämään kymmenen maissa (osalla varmasti juttua olisi riittänyt pidempään eikä ihan kaikkea ehdittykään käydä läpi, mutta tanssillisen voimistelun kehittäminen tulevaisuusorientoituneesti otti pitkän harppauksen kumminkin), mutta kuten kunnon leirielämään kuuluu, nukkuminen jäi vähiin. Jutustelu ja maailmanparantaminen jatkui omalla kohdallani kahteen asti yöllä jumppasisko-Mantan luona yökylässä...

Sunnuntai

Virittäytyminen päivään (Marita)

Itse virittäydyin uuteen päivään pitämällä kehittämiskeskustelua käytävällä edellisen illan jälkimainingeissa, mutta muut virittäytyivät salissa arvatenkin ihanilla verryttelysarjoilla :)

Tanssi (Hanna Peiponen)

Hanna toi tunnillaan tuulahduksen nykytanssin maailmasta. Paljon lattiaa hyödyntäviä sarjoja, jotka haastoivat uusilla liikeradoillaan, voimankäytöllään ja orgaanisuudellaan. Tanssillinen voimistelu poimii jatkuvasti vaikutteita ja mausteita eri tanssilajeista. Ohjaajille/valmentajille/koreogarfeille on enemmän kuin suotavaa avartaa ja herätellä omaa liikekieltään ja -laatuaan tämänkaltaisten tuntien avulla ja samalla ylläpitää omaa tekemistään. Nykytanssista meillä on opittavaa mm. vahvasta lattian käytöstä, nopeista tason muutoksista (ketteryys on katoava ominaisuus aikuisiällä ellei sitä jatkuvasti muista harjoittaa) sekä läsnäolosta, kehotietoisuudesta. Tunnin lopuksi käytimme hetken pohtimalla, miten tehdyt sarjat suhteutuvat tanssilliseen voimisteluumme ja miten liikemateriaalia voisimme oppimamme mukaan muokata tanssillisen voimistelun keskustaliikuntatekniikaksi. Liikkeiden sitominen lienee tärkeä avainsana. Kun muistaa, ettei sitominen tarkoita samaa kuin liikkeiden tekeminen nopeasti peräkkäin on jo pitkällä muokkaamisprosessissa. Loppuun asti viedyn venymisen, ojennuksen, hengittämisen ja keskustasta lähtevän impulssin tiedostaminen liikesarjaa tehtäessä ei voi ainakaan kauas heittää tanssillisen voimistelun oikeaoppisuudesta ;) Tämä ei silti tarkoita, että liikesarjoja pitäisi tehdä hitaasti vaan dynamiikkaa (tempoa ja voimaa) vaihdellen. Muokkaaminen ei aina ole helppoa, usein se on tulkinnan varaista, mutta otetaan  tämä kiehtovana haasteena ja ominaispiirteenä, joka tekee tanssillisesta voimistelusta tanssillisen voimistelun :)  

Lajitekniikan ydisnasiat (Hannele Ahlqvist)

Hannele on The Guru. Piste. Kouluttajana hän on looginen, selkeä, taidokas musiikin käyttäjä, karismaattinen, perusteet ja nyanssit läpikotaisin tunteva pedagogikoreografi. Pysähtyminen perusasioiden ja oman liiketekniikan äärelle tekee itse kullekin hyvää, etenkin tällaisen Gurun opissa. Taloudellinen, pakoton voimankäyttö, elastisen hengittävä keho, viipyilevä soljuvuus ja yllätyksellinen liikesukujen yhdisteleminen. Ne kuvaavat Hannelen omaa tekemistä ja omaa perintöään nuoremmille sukupolville. Jos olin uteliaana, hiukan eksyneenä turistina nykytanssitunnilla, olin Hannelen tunnilla kotonani, silti jälleen kerran uusia ideoita keräten. Kotimatkalla vertasin asiaa näin: liikekieli on kuin mikä tahansa kieli. Kun "puhun" kropallani tuttua, pitkän kokemuksen kautta muodostunutta liikekieltä, tanssillista voimistelua, voin luottaa tiettyyn "kielikorvaan". Se kyllä kertoo miten palaset kuuluu loksahtaa, jotta siitä tulee luonnollinen, sujuva, "oikea". Nautinnollista.

Impro (bloggaaja itse)

Lämmittely kävellen tilassa:
- bongaa tilasta joku, jota lähdet seuraamaan, älä paljasta itseäsi --> mene 5m:n päähän, 3m:n, 1m:n, kosketa häntä
- kävele kahden henkilön välistä, "porteista", etsi aktiivisesti eri kokoisia "portteja", kokeile erilaisia tapoja mennä "porteista" läpi
- pysäytä joku koskettamalla häntä olkapäähän ja anna hänelle jokin liikeimpulssi (tee jokin yksittäinen liike hänelle) ja jatka matkaa, jotta voit koskettaa uutta henkilöä tai sinut voidaan pysäyttää koskettamalla

musa: Michael Price "Dunpek Cafe"

Edelleen liikutaan tilassa:
- tervehdi vastaantulijaa ohimenevästi eri kehonosilla niin, että ohjaajan antamat kehonosat melkein hipaisevat toisiaan esim. käsi-käsi, selkä-selkä, jalka-jalka, rintakehä/vatsa-rintakehä/vatsa, pää-pää. Kokeile rohkeasti eri tyylejä
- elävä lattia: miten liikut, kun lattia muuttuu polttavaksi, liukkaaksi, vesi alkaa nousta ja lopulta sukellat pinnan alle, entäs jos lattia on limainen, vaikea maastoinen...lopulta horjut kielekkeellä
- värit liikkeenä: miltä näyttää punainen liike, entä vaaleansininen, keltainen, musta, neonvihreä..

musa: Peter Jones "Arrival"

Muodostetaan ryhmiä, ryhmät esittäytyvät muille muodostamalla oman etunimensä kirjaimet omalla kehollaan, jokainen voi yhtäaikaa muodostaa kirjaimiaan joko seisten tai lattialla

Ryhmissä kohtaamiset:
Ryhmä muodostaa oman piirin. Seuraa katseellasi piirissä olijoita. Kun katse kohtaa toisen katseen, se on merkki lähteä tämän henkilön kanssa vaihtamaan paikkaa tiukka katsekontakti säilyttäen. Paikkoja vaihdetaan koko ajan yhtä aikaa eli piirin keskellä saattaa tulla ruuhkaa :)
- vaihda paikkaa liukuen, mahdollisimman leveällä liikkeellä
- eri tasoissa eli jompikumpi alempana, toinen ylempänä
- taistellen
- jonkinlaisella hypyllä

musa: liukuva ja eri tasot Michael Price "Rolling" ja taistelu ja hyppy Waltari "System Odda"

Kehonosat kasvavat siemenestä puuksi:
oma aloitusasento lattialla, siemen, joka lähtee kasvamaan jokin kehonosa edellä ääriasentoon. Ääriasennosta/venytyksestä ja kurotuksesta liike sulaa takaisin lattialle eri lähtöasentoon kuin alussa. Toistetaan useampaan kertaan. Jokainen tekee omassa rytmissä, korostetaan virtaavuutta venymisellä ääriasentoon, josta liike lähtee "pyöreästi" tai "hengittäen" valumaan alas. Tempoja ylös-alas voi muutella ja alastulo ei joka kerta peppu edellä.

musa: Cirque Plume "Laútre cést le soleil"

Pareittain kontakti-impro:
- Toinen parista on nukke, joka laittaa silmät kiinni, toinen on tanssittaja. Tanssita paria pitämällä tätä yhdestä kädestä kiinni, ote ranteesta, kyynärpäästä, kainalon alta tai olkapäästä. Vaihtele kättä lennosta..vaihdetaan rooleja
- anna nukelle liikeimpulsseja työntämällä häntä eri voimakkuuksilla eri puolille kehoa, nukke voi olla silmät kiinni tai auki ja impulsseille altis niin, että liike vie johonkin, josta tanssittaja jatkaa uuteen jne...vaihdetaan rooleja
- sama kuin edellä, mutta tanssita nyt vetämällä tai nostamalla (hyödyntäkää rohkeasti myös lattiatasoa)..vaihdetaan rooleja
- anna nukelle impulsseja muillakin kehonosilla kuin omilla käsilläsi

musa: Anna-Kaisa Liedes "Tanssilaulu"

--> kontakti-improfinaali vuoropuhelu: vuorotellen annetaan jollakin kehonosalla parille impulssi johonkin kehonosaan, tämä reagoi impulssiin ja vastaa siihen omalla tavallaan. Tavoitteena katkeamaton liike, joka soljuu ja velloo, tärkeää kuunnella toista ja olla läsnä

musa: Todd McVicker, Leo G "Piano intro"

Liike vie mennessään:
- oma aloitusasento jokin kehonosa lähtee viemään liikettä niin, että se lopulta päätyy joko seinää tai lattiaa vasten venymään ääriasentoonsa, täältä ääriasennosta taas jokin toinen kehonosa jatkaa
- heitä liike jonnekin, kokeile kuinka voisit antaa vauhdin hurmata riuhtaisemalla itsesi johonkin suuntaan (voima ja impulssi lähtee keskivartalosta)

musa: Sofia Jannok "Irene"

Koonnosta kurotukseen - venymisestä valumiseen:
- hyödynnetaan venymisen/ojentumisen ja laukeamisen/koontamisen vaihtelua ensin niin, että kun liikut kurota itseäsi johonkin suuntaan - pysähdy hetkeksi venymiseen - laukea ja valu koontoon paikallaan
- sitten niin, että koonnossa liikut - pysähdyt ja lähdet paikallaan kurottamaan ja venymään pitkälle johonkin suuntaan - jälleen koonna ja liiku jne.. voi ottaa kurotuksen/kontaktin kohti toista henkilöä

musa: Maria Kalaniemi "Ängskär"

Kun sunnuntai-iltana olin kotona n. klo 22.30, kirjoitin FB-tilapäivityksen viikonloppuun liittyen:

"Parempaa kuin rakastaa omaa lajiaan, on rakastaa sitä yhdessä sielunsiskojen kanssa. Kiitollinen. Onnellinen. Soihtu korkealla <3"

 



2 kommenttia:

  1. Aina vaan enemmän harmittaa, etten päässyt mukaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneks Ninnu näitä on tulossa lisää! Kyllä nyt lähtee uus vaihde päälle ;)

      Poista