tiistai 27. syyskuuta 2011

Koreografiakoulussa..

Viime viikonloppuna kävin katsomassa Helsingin kaupunginteatterin Elsa-studiossa Jokamiehen koreografiakoulu -näytännön. Viihdyttävää, ajatuksiaherättävää, osallistavaa ja vaikuttavaa. Vieläkin parempaa oli kuitenkin se, että näin samalla reissulla koreografikollegojani, "etelän siskoja", joiden kanssa käymäni keskustelut ja yhteiset suunnittelut muokkasivat (jälleen) ajatuksiani koreografian rakentamisesta tanssillisessa voimistelussa. Tästä kohtaamisesta sain kipinän tarttua läppäriini ja ryhtyä bloggaamaan tätä tekstiä.

Palatakseni teatterikokemukseeni erityisesti ihastuin koreografi Kenneth Kvanströmin ja Helsinki Dance Companyn tanssijoiden yhteistyöhön. Kuinka koreografin pienestä ideanpoikasesta, eleestä tanssijat nappasivat olennaisen ja tulkitsivat, kehittivät liikkeen/liikesarjan. Tuo yhteistyö oli hedelmällistä, koska jokainen ryhmän jäsen antoi panoksensa kokonaisuuden rakentumiseksi. Jokainen kokeili, muokkasi ja jatkoi siitä mihin toinen jäi. Ilmapiiri oli innostunut ja määrätietoinen. Miettikää, nämä ihmiset olivat töissä! Minäkin haluan tuollaisen työn ja työilmapiirin!

Ihailin koreografin luovaa liikekieltä pari- ja ryhmäkontaktin osalta ja tanssijoiden vaivatonta tekniikkaa toteuttaa kontakti- ja nostoliikkeet. Ne todella tapahtuivat yllättäin ja sujuvasti virraten ja naiset nostelivat miehiä siinä missä miehet naisia. Heitin idean Suomen Voimisteluliiton yhdyshenkilöille, josko jossain vaiheessa toteutettaisiin koulutuspäivä, jossa rauhassa opeteltaisiin ja kokeiltaisiin mitä erilaisimpia kontakti- ja nostoliikkeitä tanssiopettajan johdolla. Tuntuu nimittäin monia voimisteluohjelmia seuranneena, että meiltä puuttuu hieman taitoa ja tekniikkaa esim. tuollaisen vaivattoman, ohimenevän ja silti turvallisen noston/kontaktin toteuttamiseen.

Tanssinäytäntö teatterilla teki seuraavasta yöstäni levottoman: mitä olin oppinut koreografiakoulussa, mihin syventyisin, kun seuraavaa koreografiaa alan työstää. Sitten se kolahti. Tajusin yhden selvän eron tanssin ja voimistelun välillä nimenomaan koreografian osalta. Väriläiskiä ja kapinoijia on toki aina ollut, mutta nyt maalaan ajatusta nimenomaan yleistäen: Mitä pidemmälle historiaan katsomme voimistelukulttuuriamme, huomaamme, että koreografiat eivät ole perinteisesti rakentuneet ryhmän väliseen vuorovaikutukseen, kontaktiin, epäsymmetriaan ja erilaisiin rooleihin

Kuva: Minna Kouri

vaan koreografioissa on nimenomaan haettu yhdenmukaisuutta, estetiikkaa, symmetriaa ja harmoniaa.

Kuva: Oulun Voimisteluseuran arkisto

Vuorovaikutusta (lähinnä karismaattisten luonnonlahjuuksien osalta) on kyllä otettu yleisöön, mutta onko ryhmänä/massana eläytyminen sittenkin ollut vähän päälleliimattua, ohjaajan käskystä opeteltua. Jos oikein kärjistän, lajikulttuurissamme ohjelmat näyttävät varmasti maallikon silmissä siltä, kuin joukkona "keimailisimme" yleisölle erilaisten liikkeiden avulla ja osoittaisimme yleisölle taitoamme ja fyysisiä ominaisuuksiamme sen sijaan, että esim. vahvasti tulkitsisimme tarinaa. Meillä on myös raivokas tapa pyrkiä "puhtauteen" ja esteettiseen liikesuoritukseen sen sijaan, että todella tutkisimme liikeratamahdollisuuksia, uskaltaisimme olla rumia ja arvostaisimme "liikettä sinänsä". Siinäpä se, puhummekin usein liikepuhtaudesta ja liikesuorittamisesta. Myöntäkää vain, tämä ryhmän kloonaamisen tavoittelu tuntuu varmasti aina osasta voimistelijoistamme epämukavalta ja luonnottomalta, jos se ei syystä tai toisesta istu oman kehon kieleen.

Kuva: Oulun Voimisteluseran arkisto


Tanssillinen voimistelu lajina, ilman tiukkoja sääntöjä voisi tarjota mahdollisuuksien areenan! Kuten olen aiemmissa teksteissäni tuonut esiin, koreografeille ja voimistelijoille toivon rohkeutta uusien liikemallien etsimiseen ja toteuttamiseen. Näin vielä suhteellisen nuoren polven koreografina ja tanssillisen voimistelun edustajana totean uhkarohkeasti, että meidän pitänee jonkun verran uskaltaa ottaa vapauksia... vahvasta kulttuuriperimästämme ei saisi tulla kahle luovuudelle. Jos koreografeina antaisimmekin alitajunnallemme valtaa; ensin olisi vahva tunne, ajatus, fiilis ja vasta sen jälkeen pomisimme niihin sopivat liikkeet/liikesarjat unohtamatta silti lajille ominaista tekniikkaamme? Jos ohjaajina  ja voimistelijoina uskaltautusimmekin heittäytyä liikkeen vietäväksi, niin kuin kehomme sen luonnollisesti tulkitsisi? Jos vähentäisimmekin suorittamista ja lisäisimme nautiskelua?

Kuva: Minna Kouri

Kuva: Minna Kouri

Kuva: Minna Kouri

Korostan, etten ole luopumassa keskustaliikuntatekniikasta eikä yllä olevaa pohdintaa ja kuvia pidä ymmärtää siten, etten ihailisi ja arvostaisi historiaamme. Päinvastoin, on tunnettava ja osattava historiansa, jotta voi muokata siitä tämän päivän version. Väitän, että lajissamme on paljon kerroksia, jotka vaativat perehtymistä, sisäistämistä ja jatkuvaa tulkintaa. Mielestäni keskustelemme ja tulkitsemme tanssillista voimistelua usein turhan  liikekeskeisesti ja tämä näkyy koreografioissammekin tiettynä tylsyytenä kun vartalonaaltoliike, koonto tai käsiliikkeet ovat iskostuneet meille niin syvälle tietyntyyppisenä tekemisenä sen sijaan, että avaisimme liikemateriaalin koskemaan kaikenlaisia liikkeitä ja keskittyisimme siihen, miten toteuttaisimme ne omalla keskustaliikuntatekniikallamme. Näin koreografioihin saataisiin persoonallisuutta lisää. Haastavaa mutta myös ilahduttavaa on, että mikään lajianalyysi ei ole koskaan lopullinen. Rajat ovat hengittäviä ja vaikutuksia sallivia.. jos annamme niiden olla.

p.s. Itse olen heittäytymässä melko huimaan proggikseen, lopputulos nähdään v. 2013 kesällä Lahdessa...

2 kommenttia:

  1. No niin, asiaa!En ole koskaan päässyt omassa ajattelussani näin pitkälle, mutta olen kokenut ilmeisesti voimistelijana ja pienimuotoisena ohjelmien tekijänä samansuuntaista. Sinä laitoit tuntemukset sanoiksi. Olen kiltisti toteuttanut (huom KAUAN sitten)sarjoja symmetrisesti "8x vasemmalle ja 8x oikealle ja kaanon...", koska niin on ollut soveliasta tehdä. Muistan, kun ohjelmissa (omissanikin) alkoi olla rooleja ja useita eri kuvioita, epäsymmetriaa, niin helposti kuuli moitteita "sekavuudesta ja kuinka nyt yritettiin jotain erikoista..." Tuota aitoa liikkeestä ja tunnelmasta nautiskelua tulisi kyllä tuoda esityksiin ja treeneihin enemmän. Heittäytymisen taito on vaikeaa, mutta niin vapauttava tunne, kun siihen rohkaistuu.
    Kuvissa näkyy rohkeita valintoja, jotka kumpuavat perinteisestä liikkeen virtaavuudesta ja keskustaliikunnasta. Historialliset arkistokuvat ovat kauniita ja liikkeet samanaikaisia, mutta ehkä vähän tylsiä nykypäivän voimistelijoille. Todellakin perinteitä pitää tuntea ja niitä kunnioitamme aidosti, mutta se ei estä lajin moninaisia vivahteita.Mitä enemmän tutustuu eri aikakausiin-kerroksiin- sitä enemmän lajista saa. Lajin ytimen olemme omaksuneet, nyt on aika lisätä kerroksia:)
    KV

    VastaaPoista
  2. Kiitos Sanna! Hyviä ajatuksia, herättäviä ajatuksia! Tuo "keimailu" oli hyvä sana kuvaamaan tapaa miten teemme. Varsinkin tanssillinen voimistelu on alkanut itsestä tuntua tylsältä juuri sen takia että ohjelmat ovat usein liiaksi toistensa kaltaisia. Suomalainen naislaulaja, kaunista, virtaavaa liikekieltä - söpöilyä jota me naiset ja tytöt rakastamme (ja kyllä, näitä ohjelmia on minullakin tehtynä useita). Väitän kuitenkin että vaatii hyvää lajitaitoa ryhtyä tekemään eri tavoin: pitää tekniikka taustalla mutta lähteä tekemään rumaa, rajua, rohkeaa. Tämän omintakeisen, ruman, rajun, vapaamman ilmaisun ja tekotavan kautta saisimme varmasti monille ryhmille ongelmallista ilmaisuakin paremmaksi. Saisi oikeasti itse tuntea liikkeen kautta ja ilmaista sitä. Ei ilmaista sitä mitä ohjaaja liikkeen kautta toivoo.

    VastaaPoista