sunnuntai 18. marraskuuta 2012

(H)ajatelmia joukkuevoimistelun ja tanssillisen voimistelun eroista

Tiedän joutuvani tulilinjalle tarttuessani tähän aiheeseen, mutta olen uhkarohkea :) Olen nyt kriittinen, varoitus siis herkkiksille. Tiedän myös, että tässä maassa olisi monta gurumpaa tyyppiä tekemään tätä pohdintaa mm. Marita Haapasalo, Hannele Ahlqvist, Maria Kallioniemi, Laura Nihti ym...mutta koska tätä aihetta on minulta useampaan otteeseen toivottu ja olen myös siellä joukkuevoimistelun puolella toiminut, anti mennä.

Monen kiinnostus tähän teemaan johtunee joukkuevoimistelun ja tanssillisen voimistelun  samoista juurista, suomalaisesta naisvoimistelusta. Ristiriitaiseksi tämän tekee se, että molemmissa suuntauksissa periaatteessa korostetaan samoja asioita mm. keskustaliikuntatekniikkaa, virtaavuutta ja hyödynnetään paljon samaa liikemateriaalia, mutta "kaikkihan" sen näkee ohjelmia katsomalla, että eri lajeista on kyse. Harmillista näin nykyisenä tanssillisen voimistelun harrastajana on kuitenkin se, että tällä hetkellä tanssillisen voimistelun kehittämiseen ei näytetä panostettavan edes neljäsosaa niin paljon kuin joukkuevoimisteluun. Organisoitua säännöllistä tapahtuma- ja leirijärjestelmää ei ole, tuomari- ja arviointikoulutus laahaa sekä arviointiosaaminen on kiusallisen epämääräistä ja epätasalaatuista valtakunnallisella tasolla. Tanssillisen voimistelun tuomariksi näyttäisi joskus riittävän se, että toimii joukkuevoimisteluvalmentajana ja on joskus tanssinut. Jep jep, jv:ssa on käytävä jos jonkintasoista tuomarikoulutusta ja koetta ennen kuin saa toimia missäkin sarjassa ja milläkin tasolla tuomarina. Tanssillisen voimistelun kisoissa taas näyttäisi joskus pärjäävän sillä, että jalka nousee korvaan, tehdään muutama aaltoliike ja hyppysarja (niin ja on ne mekot päällä). Jep jep, helppoa jäähdyttelyä puolinaisella liekillä. Tanssillisen voimistelun koreografia- ja tekniikkakoulutusta on jonkin verran saatavana, mutta yhteistuumin sen levittämiseen ei ryhdytä. Pohditaanko tarpeeksi, miten koulutuksista saisi vetovoimaisempia ja tyylisuuntaudelle tunnettuutta, onko promolle resursseja?

Tätä pohdintaa olisi hyvä tehdä laajalla areenalla, sillä se auttaisi harrastajia löytämään molempien suuntauksien ominaispiirteitä, tätä kautta pohdinta antaisi vihdoin tanssillisille voimistelulle sen ansaitseman arvostuksen omana suuntauksenaan ja kehittämiskohteenaan. Näin etenkin kipailuissa tuomarilinja selkiytyisi ja koreografit tietäisivät paremmin minkätyyppinen tekniikka kuuluu kuhunkin suuntaukseen. Harrastajien näkökulmasta tanssillinen voimistelu saisi myös vähitellen oman statuksen ja oppiaineksen, tekniikassa olisi siis oikeasti jotain, mitä tulisi hallita, harjoitella ja tavoitella (ja se olisi juuri sitä yli satavuotista naisvoimistelun perinnettä, joka jatkuisi uudessa muodossa 2000-luvulla, jo historiakin velvoittaa ;)). Uskoisin, että harrastajia tyylisuuntauksen pariin saataisiin enemmän, kun tunnettuus vain lisääntyisi. Tämä on oikeasti aivan ihana tavoitteellinen ja moniulotteinen harrastus ja treenikulttuuri onnellistaa! Itse näytetunteja pitäneenä, monet uudet ihmiset ovat tulleet kysymään, missä tätä voisi harrastaa. Ilosanoman levittäjiä tarvittaisiin vain nyt paljon enemmän, milloin ja missä me kaikki yhdessä kokoonnuttais ja lyötäs viisaat päämme yhteen. Unohdettais mahdollinen naapurikateus, suhtauduttais kehittämiseen intohimoisesti, uteliaasti tutkien, päämäärätietoisesti, tulevaisuussuuntautuneisesti :) Järkätäänkö vihdoin oikea kohtaaminen ja varataan siihen aikaa? Olen mukana!

Sitten varsinaiseen asiaan. Inspiraation postaukseeni sain seuraamalla parin viikon sisällä kahdet joukkuevoimistelukisat: alueellisen välinekisan Oulussa ja TUL.n valtakunnallisen välinekisan Haukiputaalla. Pidän "analyysini" yleisellä tasolla, jolloin väkisinkin joudun oikomaan ja jonkun verran streotypioimaankin kumpaakin tyylilajia. Lisäksi huomautan, että tanssillisen voimistelun sisällä ei oikeastaan ole yhtenäistä näkemystä, joten tuntuu vaikealta asettaa vertailukohde joukkuevoimistelulle...siksi joudun haarukoimaan jonkinlaisen keskitien ja perustamaan pohdintani pääasiassa omaan kokemukseeni ja siihen, miten minua on opetettu ja miten itse opetan :)

Postauksessa käytän lyhenteitä tanvo=tanssillinen voimistelu ja jv=joukkuevoimistelu.

Tekniikka

Yksittäisten vartaloliikkeiden suorittamisessa on selvä ero! Minä olen tanvossa oppinut, että esim. koontoon ja pystyrentouteen mennään vähitellen ja itse asiassa koonto ja pystyrentous ovat liikkeinä ohimeneviä (en tarkoita välttämättä etenemistä hitaasti, mutta impulssi tapahtuu lantiosta ja keskivartalosta ja muu kroppa reagoi heijastellen tähän liikkeeseen) liikkeestä "poistutaan" rullailen synnyttäen jo seuraava liike. Jv:ssa ilmeisesti vaikeusosat saa hyväksytysti menemällä valmiiksi sellaiseen "könötysasentoon, joka ei niinkään ole lantion käännön heijaste vaan yläselän pyöristys" nimittäin tällaisia koontoja näin paljon kisoissa.

Pystyrentouden hallittu laukeaminen, jousto- ja rullaava venymisvaihe uupuu useilta jv-joukkueilta ja silloin liike näyttää lähinnä töksähtävältä putomiselta huonoon ryhtiin ja tämän jälkeen ojennukselta ylös. Tanvossa nämä liikkeet siis suoritetaan virraten ja yleensä ei niinkään yksittäsinä liikkeinä vaan ohimenevästi liikesarjassa. Mikäs se vartalonvauhtiheiton pään mossaus jv:n puolella on? Järjestyksessä kaikki joukkueet näyttävät alleviivaavan "rentousvaihetta" sellaisella pään ketkuttamisella, vaikka käsittääkseni rentous pitäisi olla heijaste siitä, että vartalonvauhtiheitossa ylävartalo heilautetaan laukaisten ja lantiossa tapahtuu koonto ja jälleen pää ja kädet ovat vain heijastetta???

Ryhti ja kannatus on jv:n puolella usein korostettu leuan nosto, itsevarmuus, ylväys mutta rintaranka jää yllättäen hieman pyöreäksi tai jäykäksi. Tanvon puolella taitavat joukkueet venyvät kannatuksessa keskivartalosta heijastaen sen pään asentoon asti, mutta valitettavan monessa joukkueessa on huonoja ryhtejä, sellaista voimattomuutta, vaatimattomuutta. Virtaavuus on asia, joka näyttää jakavan kansaa. Ei sitä kyllä sellaisena virtaavuutena enää jv:n puolella näy mihin minä olen oppinut, ennemminkin "virtaavuus" on liikkeiden peräkkäin toteuttamista nopeasti, silloin syntyy illuusio katkeamattomasta liikesarjasta. Ei taida "perinteisellä" virtaavuudella niitä pisteitä saadakaan, sen olen pistänyt merkille jv:n puolella. Muut asiat painottuvat nykypäivänä ja se on täysin ok, jos se vain on selvä kaikille. Jännityksen, rentouden, jouston, kesivartalon hengittämisen, toffeemaisen vellomisen, liikkeen sisäisen dynamiikan vaihtelun ja impulssien hyödyntämisen painotukset taas näkisin vahvoina oppiaineksina tanssillisessa voimistelussa. Mutta missään tapauksessa tämä virtaavuusasia ei ole helppoa tanvon puolellakaan, sitä ei saa harjoittelematta ja fokusoimatta virtaavuusharjoitteisiin (joita olen aiemmissa postauksissa nostanutkin esiin).

Jv:sta tanvolla olisi paljon opittavaa jalkatekniikassa, liikkuvuudessa ja ylipäänsä fysiikan kehittämisessä. Ihailen niitä jv:n kevyennäköisiä uljaita hyppyjä ja jalkaterän käyttöä, usein tosin harjoittelumäärät ovat ihan eri luokkaa jv:ssa ja tanvossa, joten ihan samoihin tuloksiin fysiikassa ei päästä, mutta näen sen niin, että jokainen joukkue tanvossa määritelköön omat tavoitteensa fyysisyyden suhteen. Jokaisen joukkueen on tehtävä töitä edes ylläpitääkseen tietyn fyysisen tasonsa, mutta ei ole siis kiellettyä hypätä isosti ja nostaa jalkaa korvaan, kunhan tekee sen virtaavasti venyen ;) Riittävää fysiikka joka tapauksessa tanvossakin tarvitaan, jotta liikemateriaali monipuolistuisi ja liikelaajuuksien kautta saataisiin näyttävyyttä lavalle. Se, mitä hieman ihmettelen jv:ssa joidenkin joukkueiden kohdalla, on lantion liikkuvuudesta lähtevät jalkojen linjaukset yhdistettynä huonoon keskivartalon kannatukseen. Esim. kellistys, tiltti tasapainoina ovat pahannäköisiä, jos ne toteutetaan "väkisin" kun oikeaa tekniikkaa, voimaa ja liikkuvuutta ei ole. Ylipäänsä näen enemmän jv:n puolella joukkueille taitotason rimaa hipovia liikevalintoja, tanvossa mennään enemmän mukavuusalueella (mikä taas ei sekään ole tavoiteltavaa..). Tasapainoasentoihin meno ja niistä poistuminen on tai voisi olla erilaista jv:ssa ja tanvossa. Tasapainoasento syntyisi tanvossa jälleen vähitellen venymisen avulla eikä liike kokonaan pysähtyisi missään vaiheessa. Liikkeen hallittu jarruttaminen poistuttaessa olisi myös tärkeää. JV:ssahan tasapainossa ja sen pysäytetyssä muodossa on pysyttävä jotta siitä saa tietyt pisteet.          

Koreografia

Se, mitä tanvolla on oppimista koreografisesti jv:n puolelta ovat persoonalliset alku- ja loppukuviot. Ne ovat todella taiteellisia ja mielenkiintoisia, aivan kuin koruja jv-ohjelmissa, niihin selvästi panostetaan! Miksi ihmeessä ei tanvon puolella vaikka mitään rajoitteita ei ole?! Samoin tilankäyttö, kuvioiden ja tasojen nopea huomaamaton vaihtuminen on jv:ssa ihaltavaa! Aika pitkälti kuvioista toiseen siirrytään kävely-, juoksusarjalla tai pyörähdyksellä, mutta eivät ne sen monipuolisempia juuri ole tanvon puolellakaan. Jotkut joukkueet osaavat tämän mahtavasti, mutta molemmat suuntaukset voisivat kokonaisuutena miettiä erilaisia tapoja siirtymisiiin (askelikoilla, hyppelyillä, hypyillä, askeleen ja vartaloliikkeen yhdistelmällä, juoksun ja persoonallisten käsien yhdistelmällä, lattian kautta jne.) Tanvossa kuvion muodostamisia voisi toteuttaa enemmän vaiheittain ja ykisttäisten ihmisten siirtymisillä osana liikesarjaa. Usein tanvokoreografia rakentuu siten, että liikesarjaa toteutetaan vain ehjässä kuviossa ja sitten taas koko porukka siirtyy uuteen kuvioon. Tällöin intensiteetti helposti lässähtää näissä siirtymäkohdissa. Sitäkin ihmettelen, miksi tanvossa ei esim. rohkeammin hyödynnetä eri suuntiin siirtymisiä ja liikkeen muodon kalibrointia eri kuvakulmista ja tasoista. Puuttuuko tanvon puolelta tiettyä avaruudellista hahmottamista ja kolmiulotteisuuden hyödyntämistä? Tanvo perustaa koreografiansa edelleen pitkälti harmoniaan ja moni koreografi ajattelee sen melko yksipuolisesti: samaa liikettä samassa tasossa, helpossa kuviossa toteutettavaksi ja lisäksi liikkeissä usein on paljon toistoa. Dynamiikkaa (tempon ja voimanvaihtelua, kohokohtia) ei juuri tanvossa ole mikä voi johtua myös pinttyneestä mielikuvasta musiikin valinnassa (mielellään joku naisartistin balladi, joka melodialtaan on kaunis, mutta dynamiikaltaan köyhä ja koska musiikkia ei oikein osata rikkoakaan tai hyödyntää melodian sävelkulkua koreografian rakentamisessa on helpompaa lillutella), mikä voi tehdä koreografiastakin vähän tylsän. Tällöin koreografiasta tulee "lättänää läjävoimistelua" vaikka mahdollisuuksia monenlaiseen muuhunkin ratkaisuun olisi.

Se, mitä soisin taas enemmän jv:n oppivan tanvosta, on ryhmän sisäinen vuorovaikutus/tunnetilat/intensiteetti/läsnäolo. Miten pääsisi keimailusta ja "liikkeiden esittämisestä/suorittamisesta" liikkeiden tulkintaan, idean/teeman kerrontaan? Edelleen jv:n puolella näkee paljon päälleliimattua hymyä tai vastaavasti mitäänsanomatonta ilmeettömyyttä. Eläytyminen, heittäytyminen, keho instrumenttina, mitä se itse asiassa voisi tarkoittaa? Parhaimmillaan jv-ohjelma on yllätyksellinen ja oivaltava, mutta paljon näkee myös ohjelmia, jotka toistavat moneen kertaan nähtyjä liikkeitä/liikesarjoja/nostoja ja niiden rakentuminen on todella ennalta-arvattavaa. Ihan ymmärrettävää sinänsä, koska säännöt tavallaan painostavat vaikeusosien "alleviivaamiseenkin" etenkin nuorimmissa sarjoissa, joissa liikenyansseja on vielä haastava toteuttaa. Koska jv-ohjelmaan ahdetaan paljon tavaraa suhteellisen lyhyeen aikaan ja liiketempo on vauhdikasta, käy helposti niin, että katsoja ei ehdi napata hetkestä kiinni ja tietty tarinallisuus kärsii. Silloin jää ne liikutuksen kyyneleet kyynelehtimättä, koska katsoja ei yksinkertaisesti ehdi tehdä omaa tulkintaansa hetkistä. Kylmät väreet toki voidaan saada aikaan voimalla, tempuilla ja tempollakin.  

Kulttuuri

Olen pistänyt merkille, että jv:n puolella valmentajat ja tuomarit ovat aina viimesen päälle tälläytyneitä. Ei siellä kuljeta verkkareissa ja virttyneissä paidoissa ja tukka ja meikkikin on aina kohillaan :D Tuomareilla tosin taitaa olla ihan pukukoodikin. Ja voi sitä bling blingien määrää esiintyjien puvuissa, hiuksissa ja kasvoissa! Mitä säihkyvämpi tai neompi sen parempi ;) Ja voi sitä vaatimattomuuden määrää tanvon puolella, yksinkertainen mekko päälle ja "nudemeikki" ja avot valmiina lavalle ;) Tuotteistaminen on myös jv:n puolella pidemmälle viedynpää kuin tanvossa. Seuran verkkarit ei oo enää mitään, vaan nimenomaan se oman joukkueen tuotteistaminen/tuotteet ja tietty jokaisella itseään arvostavalla joukkueella on oma blogi ja fanit! Panderollit on kyllä kivoja. Miksei tanvossa näy joukkuepanderolleja ja maskotteja (ai niin joo, ku ei tanvossa juuri ole niitä organisoituja kisoja...)? Huvittavaa on se jv-valmentajien härpäkkeiden määrä, järkkäri ja tabletti nyt ainakin pitää olla. Toisaalta tunnen suurta sielunkumppanuutta niihin joihinkin valkkuihin, jotka elävät joukkueensa suorituksen paikallaan pomppien, elehtien ja liitoksistaan ratketen, siinä ei sitte järkkärit ja tabletit enää pysykään käsissä :D

No mikäs tämä pakkotaputtamiskulttuuri jv:ssa sitte on? Siis argh, minä, joka katsojana haluaisin juurikin eläytyä joukkueen kerronnallisuuteen, kokea erilaisia tunnelmia ja fiiliksiä, kuinka keho soittaa kuultavaa musiikkia, yhdessä luovat synteesin, pakotetaankin kuuntelemaan joko sellaista hiukan epäsynkassa menevää hidasta kannustustaputusta tai mieletöntä rynkytystä ja kiljumista kesken ohjelman. Tämä varmasti osittain ohjaa myös valmentajia valitsemaan "yleisöönmenevän, mukaansatempaavan" biisin kuin puhtaasti muista lähtökohdista nousevan. Täytyy sanoa, että onneksi tanvon puolella vielä pääsee nauttimaan itse esityksestä sellaisenaan, minä katsojana saan rauhan  omille tulkinnoilleni ja elämyksilleni. Mutta tanvossa soisi joukkueiden seuraavan toisten joukkueiden esityksiä enemmän ja antavan aikaa koko tapahtumalle. Tanvolaiset kun jostain kumman syystä elävät sellaista vähän puolittaista sitoutumista harrastukseensa. Käydään tekemässä oma suoritus ja mielellään illaksi kotiin, kun on katsos ne opiskelut, perheet ja sitä muutakin elämää. Mitä mitä mitä? Silloin HARVOIN kun on mahdollisuus nähdä ja kokea kanssasisarien taideteoksia, oppia toisiltamme ja raatailla kuulumisia, niin jo kiirehditään kotiin. Höh.

Tämän postauksen kirjoitin virne naamallani, mutta rakkaudella ja omistan sen kaikille ihanille tanssillisen voimistelun ja joukkuevoimistelun ystävilleni, joiden kanssa olen lukuisia herkullisia keskusteluja saanut käydä ja toivon mukaan saan käydä jatkossakin :) Sana on vapaa!

13 kommenttia:

  1. Erittäin hyvin olit osannut pukea sanoiksi ainakin juuri minua askarruttavat asiat laji(kulttuuri)en väliltä. Voi kun saataisiin vihdoin joku tanssillisen voimistelun kehittämispäivä/kohtaaminen/tuomari-valmentaja -seminaari tms.!! Olispa kiva lukea muiden - etenkin sieltä jv-puolelta ponnistavien - kommentteja tähän postaukseen :).

    VastaaPoista
  2. Kunpa kirjoittaja olisikin kirjoittanut lajien eroista, kuten otsikko antoi ymmärtää. Nyt kuitenkin lopputuloksena oli palopuhe tanssillisen voimistelun puolestapuhujalta jossa omaa intohimon kohdetta yritettiin saada parempaan valoon jv:a mollaamalla. Asiallisesti eroista kirjoitettu postaus olisi ollut mielenkiintoista luettavaa. Erojen pohtiminen ei tarkoita lajien vertaamista toisiinsa "meilläpä on parempi, kuin teillä" -periaatteella. Miksi niitä pitäisi edes verrata? Annetaan molempien lajien kehittyä ominaan,ehkä vinkkejä toisistaan ottaen, kun ei niitä samaan kastiin voi laittaa. Ei mikään tee kummastakaan lajista toistaan parempaa, joku tykkää yhdestä ja toinen taas toisesta, henkilökohtaisia kiinnostuksen kohteita. Ettei vain tällaiset mielipidekirjoitukset käänny itseään vastaan ja ole osaltaan iskemässä suurempaa railoa lajien väliin tai vaikuttamassa siihen, ettei tanvo "etene" tai ole "järjestäytynyt"? Tanssillista voimistelua voisi tuoda toki paremmin esille. Se voisi olla se leppoinen, ei niin vakava harrastus, kun vartalo tai ikä ei enää jv:n puolella mukana pysy ja kun on ne opiskelut, työt ja perheet ym. ;)

    VastaaPoista
  3. Kiitos kommenteista. Postaus on tosiaan kirjoitettu satiirisesti ja stereotypioiden tarkoituksella, jotta se herättäisi lukijassa ajatuksia ja mielikuvia. Minusta jatkuva ihmettely on mielenkiintoista ja kehittävää, ei siltä "mollaamiselta" nimittäin tässäkään postauksessa säästy se tanvokaan. Hyvä kun herätti tunteita :) tärkein pointtini, jonka haluaisin nostaa asiassa, on se, että tanssillisella voimistelulla on jo nyt ja väitän, että järjestäytyneemmällä toiminnalla saisimme paljon lisää, tavoitteellisia harrastajia jo pikkutytöstä asti, jotka ihan vakavissaan haluavat nimenomaan kehittyä huipuiksi tanssillisessa voimistelussa. Sen ei pidä siis olla vain "leppoinen laji, KUN vartalo tai ikä ei enää jv:n puolella mukana pysy ja kun on ne opiskelut, työt ja perheet". Tuo lause kertoo minusta siitä, että tanssillista voimistelua pidetään hyvin usein pikemminkin jäähdyttelymuotona, vaikka se ansaitsisi ihan oman linjansa tavoitteellisena voimistelumuotona, jossa on omat opeteltavat ominaispiirteensä. Keskustelu jatkukoon :)

    VastaaPoista
  4. Olen eri mieltä toisen kommentin kanssa: Sanna EI mollannut jv:tä saadakseen tanvo:n näyttämään paremmalta. Olen myös sitä mieltä ettei ole minkään lajin vika, jos nuorilla ja lapsilla on nykyään perustana niin huono ryhti tietokoneiden ja kännyköiden ääressä kyhjöttämisestä että liikkeistä on vaikea saada oikeanlaisia (esim. koonto). Ja leuan nostamisella ylös selkä jäykkänä ei ole mitään tekemistä hyvän ryhdin kanssa! Olen aina nauttinut sekä jv:n että tanvo:n puolella juuri hyvästä ryhdistä lähtevästä liikkeestä - sitä kun niin harvoin näkee missään - mutta valitettavasti niissäkin alkaa entistä enemmän näkyä köyryselkiä ja voimatonta keskikehoa, ja se on surullista :(
    Vielä kiitos Sannalle kaikista postauksista, niitä on aina ilo lukea :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. Juu se on totta, että lähtökohdat lasten ja nuorten ryhdille ja ylipäänsä vartalonhallinnalle ovat haasteelliset mm. luonnollisen arkiliikunnan vähentymisen myötä, siksi meidän kaikkien liikunnan parissa toimivien lajista riippumatta olisi kiinnitettävä sihen erityistä huomiota ja ihan siis opettaa sitä.

      Ihan tämmösenä yksityiskohtana vielä voisin lisätä, että siis kukaan ei ole tainnut tajuta sitä, että itse asiassa minä olen kaiken sen vartalotekniikan ja virtaavuuden perusteet aikanaan saanut joukkuevoimistelun puolelta ;) myöhemmin vasta olen siirtynyt tanssillisen voimistelun puolelle. Joukkuevoimistelu näyttäisi vain lajina menneen 15 vuodessa niin paljon eri suuntaan etten itse tunnista siinä enää samaa virtaavaa vartalotekniikkaa ja niitä painotuksia, joita meille aikanaan opetettiin. Nyt koen niiden painotusten toteutuvan tanssillisessa voimistelussa ja koska ne ovat itselleni mieluisaa ja rakasta, haluan niiden opettamisen puolesta puhua ja pitää tätä perinnettä vahvasti yllä. Siksi myös olen huolissani, kun tanssillisessa voimistelulle ei näytä löytyvän yhteisiä resursseja, jolloin tyylisuuntauksen kehittämistyötä on tosi haastava tehdä. Lisäksi tanssillisessa voimistelussa on useita muitakin ihania itseäni onnellistavia asioita mm. juuri treenikulttuuri, joka pohjautuu erilaisten musiikkien, sarjojen, tunnelmien, improvisaation ja draaman yhteistyöhön. Koreografioissa on vain taivas rajana ilman pakollisia vaikeusosia, joten luovuutta saa hyödyntää mielinmäärin monipuolisesti ja tässäkin tanssillisella voimistelulla on kehitettävää, miten tuosta vapaudesta saataisiin vielä enemmän irti :)

      Kunpa vain näistä asioista voitaisiin keskustella enemmänkin :)

      Poista
  5. Hyvä postaus. Tanvoa piinaa monissa seuroissa sellainen jämäryhmän maine. Mukaan otetaan kaikki vähänkin nilkkaa joskus ojentaneet, jolloin ryhmissä on paljon sisäisiä eroja taidoissa. Toisaalta, miksi perustaa valiovoimistelijoiden ryhmiä, kun tanvon kilpailujärjestelmä ja koulutustarjonta tähän lajiin on edelleenkin aika sekasortoista. Onko siis niin, että tosissaan tanssiillisessa voimistelussa kilpailevia ryhmiä ei vain löydy, ja hieno voimistelun muoto jumahtaa näytöslajiksi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee, mun postauksiahan tosiaan lukee joku ja kommentoi, näin sitä keskustelua ja kehittämistyötä saadaan omalta osaltaan aikaan :) Olet anonyymi oikeilla jäljillä pohdinnassa ja sitä minäkin vähän pelkään, miten käy tulevaisuudessa..itse asiassa tällähän hetkellä on semmonen ihmeellinen n. 35-45v naisten valioryhmien "aatelisto" olemassa, joista kuulee aina silloin tällöin liiton näytösten tai Gymnaestradojen kohdalla, johon luen itse ainakin Vantaan Voimisteluseuran Ajattomat, Porin Nv:n naiset (Sirkka Salosen valmennuksesta), Oulun Naisvoimistelijoiden valiot ja Raahen Nv:n valiot. Nämä putkahtavat aina silloin tällöin esiin ja valitaan aina myös liiton edustuksiin, pistäkääpä merkille. Taitoa on, perinteistä naisvoimisteluperinnettä vuosien takaa jne. Mutta nämä joukkueet eivät näy esim. Show-kisoissa tanssillisen voimistelun sarjoissa kisaamassa. Mikäli joku seura järkkää tanssillisen voimistelun kutsukilpailun silloin nämä saattavat putkahtaa taas esiin. No sitten on semmonen nuoremman sukupolven tanssillisen voimistelun seurakaarti, jotka ovat näkyneet esim. vatakunnallisissa Showkisoissa tanssillisen voimistelun kisoissa jo vuosia. Näihin luen ainakin mm. oman seurani Oulun Voimisteluseuran, Kuopion Reippaan Voimistelijat, Iisalmen Naisvoimistelijat, Mäntyharjun Virkistyksen, Keuruun Naisvoimistelijat, Keminmaan Naisvoimistelijat, Mäntsälän Voimistelijat, Käpylän Voimistelijat, Vihti Gym:n, Lappeenrannan Naisvoimistelijat...taitoa, luovuutta ja innostunutta piristysruisketta näkisin näiden seurojen tuovan uudella sukupolvellaan ja taatusti halutaan kilpailla, pelkkä näytöslaji ei motivoi moniakaan! Nyt vain täytyisi ottaa haltuun tämä joukko ja meidän yhdessä viedä tyylisuuntaustamme eteenpäin :)

      Poista
  6. Minä en myöskään kokenut, että tässä olisi haluttu lytätä jv:tä ja nostaa tanvoa jalustalle.

    Hyviä pointteja Sanna! Minua harmittaa se, että tanvo on saanut tuota yllämainittua jämäryhmän roolia kun kuitenkin show-kisoja alusta asti kiertäneenä näkee, että joukkueet (juurikin sinunkin mainitsemia seuroja ja varmasti vielä monia muitakin) ovat kehittyneet ja ohjelmien taso noussut vuosi vuodelta!

    Yhtä lailla harmittaa, ettei koko harrastevoimistelun ja tanssin puolta nosteta lainkaan esiin, markkinoinnissa, uutisoinnissa. Olisi ollut kiva kuulla kuulumisia esim. Valkeakosken alueellisesta Show-kilpailusta viime viikonlopulta. Järjestävän seuran sivuilta löytyy tulostaulukot mutta ne löytää vain jos tietää mistä etsiä... Tuloksia juu mutta mukavaa olisi ollut kuulla yleisestä tunnelmasta, ehkä kuvia ohjelmista... vaan ei...

    Itse arvostan joukkuevoimistelua ja sen suomalaisosaajien menestystä paljon, omakin tekniikka on perua Jv:stä ja nykyisin vaikutan lähtökohtaisesti tanssin puolella. Joukkuevoimistelua tehdään suomessa hyvin ja ammattimaisesti ja siitä on syytäkin olla ylpeä! Tanvo kuitenkin ansaitsisi paikkansa "oikeana" lajina, joka ei ole vain suunnitelma B. Ugh!

    Mari

    VastaaPoista
  7. Komppaan Mari tulosasiassa. Tanvon kilpailuissa ei tuloksia aina edes julkaista kilpailuiden jälkeen, joten on mahdotonta nähdä tuomariston linjaa ja saada sen kautta palautetta omasta suorituksesta ja koreografiasta, saati oppia jotain muiden saamista pisteistä.

    Toisaalta, ei tanssillisen voimistelun tai tanssin pisteytyksiä Show-kilpailuissa voi edes verrata. Oma koreografiani on saanut kolmissa kilpailuissa häkellyttävän eriävät pistemäärät, vaikka ohjelma on ollut sama (pieniä viilauksia ja lisämausteita lukuunottamatta). Hämmästyksekseni huomasin, että eriäviä pistemääriä on antanut näissä kolmissa kilpailussa tuomaroinut sama tuomari. Sinänsä kummallista, sillä koreografia on kuitenkin kohtuullisen pysyvä elementti ohjelmassa. Sama hämmennyksen aihe nousi kun vertasimme visuaalisuudesta saamiamme pisteitä, jotka kulkivat alenevaa trendiä, vaikka ensimmäisissä kilpailuissa yllä oli treeniasua muistuttava väserrys ja viimeisissä kilpailuissa yksityiskohtia myöden viilattu kokonaisuus.

    VastaaPoista
  8. No joo, tämä epämääräisyys pitäis just minimoida ja ehdottomasti kaikkiin kisoihin pitää saada se käytäntö, ettei tuomaristo anna arvalla niitä pisteitä näkemättä ensin kokonaisuutta. Ainakin jokin pisteviilaus pitäis olla mahdollista tehdä lopussa, kun kaikki ohjelmat on nähty, jotta varmistetaan onko järjestys nyt varmasti "oikea". Olis järkevää myös linjata painotukset (onko mielekästä, että tanvosarjassa asu ja meikki on samanarvoisessa pistearvossa kuin vaikkapa virtavuus, keskustaliikunta???) vai voisko joistakin osa-alueista saada lähtökohtaisestikin enemmän pisteitä kuin joistakin muista..? en tiedä viisasten kiveä, mutta myös säännölliset tuomaritapaamiset auttaisivat linjauksissa ja siten esim. kaikissa alueellisissa kisoissa riippumatta maantieteellisyydestä arviointipainotukset olisivat yhteneväiset eikä niin helposti kävisi ylläolevan anonyymin kommnetoimaa tilannetta.

    VastaaPoista
  9. Minä myös ehdottomasti kaipaisin järkeistystä tuomarointiin, pisteiden jakautumiseen ja tuomaroinnin ohjeistukseen. En myöskään näe mitään järkeä siinä, että asut ja meikit ovat yhtä tärkeitä kuin keskustaliikunta. Kun maksimipistemäärä on 180 ja siitä vain 10 pistettä on keskustaliikunnasta, on teoriassa mahdollista (ja tämän suuntaista on kisoissa jo näkynytkin!), että voiton vie joukkue ja esitys, jolla ei keskustaliikunta näy juurikaan, jos muut osa-alueet (koreografia, esittäminen, suoritusvarmuus jne.) ovat huippuluokkaa. Onhan sellaista esitystä toki ilo katsella, ja varmasti on pisteensä ansainnut, mutta minkä viestin se antaa muille ja koko lajin kehitykselle yleensä, jos tanssillisen voimistelun kisoissa voi menestyä osaamatta tanssillisen voimistelun ydinasiaa?

    Lisäksi kaipaisin parempaa erittelyä voimistelutaidolle, nythän se on vain yksi yksinäinen 10 pisteen kohta. Esim. jalkatekniikan voisi mielestäni nostaa omaksi osa-alueekseen, sillä saataisiin myös nostettua joukkueiden harjoittelupanosta ja -motivaatiota, jos ne hyvin harjoitellut hypyt ym. oikeasti toisivat pisteitä kisoissa. Nythän tilanne on se, että yksi joukkue saattaa tehdä harppaa ja rengasta ja toinen polvennostohyppyä ja varsaa, ja jälkimmäinen voi saada voimistelutaidoista yhtä hyvät (ellei jopa paremmatkin) pisteet, vaikka edellinenkin joukkue suorittaisi hyvin ja puhtaasti. En missään tapauksessa tällä tarkoita sitä, että ne suoraan jv-kisoista tulevat joukkueet pesisivät muut jatkossa, vaan toki hypyissäkin ja niiden sommittelussa ohjelmaan pitäisi muistaa tanvon oma tekniikka. Meillä kuitenkin on paljon nuoria joukkueita kasvamassa, jotka ihan tosissaan treenaavat voimaa, liikkuvuutta ja jalkatekniikkaa, ja mielestäni tästä pitäisi palkita. Muutenhan tässäkin tuodaan esiin sitä piiloviestiä, että tanvo on jäähdyttelylaji, jossa riittää se, että on joskus nilkkaa ojentanut (kuten joku tuolla aiemmin mielestäni osuvasti kommentoi).

    Kolmantena asiana nostan vielä esiin nimenomaan tuomaroinnin ohjeistuksen. Nythän tuomareilla on käytössään pisteasteikko 0-10 (käytännössä 1-10, kukaan ei varmaan nollaa kehtaa antaa?), ja siihen tueksi niukka sanallinen ohjeistus pisteiden antamisesta ("9-10: kiitettävä suoritus, 7-8: pieniä puutteita 1-2 osa-alueella, 5-6: suuria puutteita 1-2 osa-alueella..."). Tällainen ohjeistus on varsin väljä ja vaatii tuomarilta ihan valtavasti, verrattuna esim. jv:n tuomarointiin, jossa on selvät sävelet sille, mistä ja miten pisteitä annetaan ja otetaan. Miten esimerkiksi määrittelet pisteet ryhmädynamiikan kohdalla? Millainen ryhmädynamiikka on 6 ja millainen 9 arvoinen? Tai kohta "esittäminen saa yleisön elämään ohjelman mukana", miten sitä mitataan? Tämä arvostelun väljyys johtaa juuri siihen, että pisteet ovat välillä kuin lottoarvonnan tuloksia. Itse kaipaisin ehdottomasti tarkempaa ohjeistusta ja säännöllisiä tuomaritapaamisia/-seminaareja, tämä sekä tuomarin että valmentajan näkökulmasta.

    VastaaPoista
  10. Yksi jännittävä erikoisuus tanssillisen voimistelun kilpailuissa on myös se, ettei tuomareita tunnuta mainittavan missään. Ketkä oikeastaan määrittelevät sen "oikean" linjan tanvossa. Keneltä hakea oppia tai ideoita joukkueen kehittämiseen, jollei tuomarikoulutuksen saaneiltä? Jollet ole katsomossa itse kilpailun avajaisissa, et tiedä keitä tuomarit ovat. Ota siinä sitten allekirjoituksen perusteella selvää, keneen voisit olla yhteydessä suullisen palautteen osalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. heh, tuo on totta :) me tuomarit tehhään tämmösiä hämärähommia ;) oon joskus haaveillu sähkösestä alustasta ja ite pidin joskus facebookissakin avointa tanvo-ryhmää ajatellen että aktiivisuutta ja tietosuutta tämän lajin edustajista lisättäisiin, mutta se ei poikinut ainakaan silloin paljon mitään...olisi niin tärkeää käydä vuoorvaikutteista keskustelua kisojen jälkeen(kin) ohjelmista. Joitakin vuosia sitten järkättiin tanssillisen voimistelun worshoppeja, joissa tuomarit ja osallistuja katsoivat pariin kertaan kaikki ohjelmat läpi ja sen jälkeen tuomarit kokoontuivat tekemään oman yhteenvetonsa arvioinneista ja osallistujille pidettiin sillä välin tanssillisen voimistelun treenitunti. Sitten kaikki kokoontuivat taas yhteen ja sekä osallistuja että tuomarit kävivät palautekeskustelun, se oli hedelmällistä!!! toivoisi jostain vastaavaa show-kisoihinkin...

      Poista