Viikonlopun anti oli niin laaja, että siitä riittää minulle blogiaiheita useampia :) Ensimmäisessä osassa haluan nostaa mielestäni akuuteimman näkökulman esiin. Miksi näkemys tanssillisesta voimistelusta on niin ristiriitainen ja kilpailusta toiseen ailahteva? Halutaanko tanssillinen voimistelu pitää pienen sisäpiirin turvallisuushakuisena, fundamentalistisena voimistelusuuntauksena vai onko se traditiota kunnioittava, mutta alati elävä ja uusia vaikutteita salliva voimistelusuuntaus?
Osallistuin Show-tapahtumaan siis kahdella eri joukkueella, joista toinen, Terrakotta, kilpaili tanssillisen voimistelun yli 20-vuotiaiden sarjassa lauantaina ja toinen, Karmiini, osallistui näytössarjaan sunnuntaina. Terrakotassa voimistelee 20-30-vuotiaita lähes koko ikänsä voimistelua ja/tai tanssia harrastaneita nuoria naisia. Kun viime syksynä sain mahdollisuuden kasata uudestaan Terrakotta-joukkueeni viiden vuoden tauon jälkeen. Päätin, että uusi tulemisemme oli tehtävä räväkästi ja traditionaalisia rajoja kokeillen. Koin, että itsekin tanssillisen voimistelun tuomarina ja kouluttajana toimivana, minulla oli hyvä tilaisuus lähteä soveltamaan lajianalyysia. Tein heille ohjelman Levoton, joka sijoittui viime viikonloppuna oman sarjansa viimeiseksi ja sai kaikki ikäsarjat huomioon ottaen tapahtuman toiseksi heikoimmat pisteet, ainoastaan nuorempien sarjassa ollut aloitteleva joukkue keräsi vähän vähemmän mm. voimistelutaidosta saimme asteikolla 1-10 pistemäärän 3 ja pari kakkostakin mahtui joukkoon vähän eri näkökulmista. Sanon suoraan, että jos olisin ohjaajaurani alussa saanut vastaavanlaista sanallista ja pisteellistä murska-arviota kuin viime viikonloppuna olisin jättänyt lajin samantien ja siirtynyt johonkin aivan muualle. Vaan nytpä en lähdekään, olen vaikka piikkinä lihassa, koska tätä en nyt ihan tällaisenaan niele :P
Tanssillisen voimistelun puolella on perinteisesti totuttu näkemään kauniita, esteettisiä, lyyrisiä ja vartalotekniikkapainotteisia "hameohjelmia". Musiikit ovat olleet usein vähän samaaa luokkaa, tosin voimakkuutta ja dynaamikan vaihtelua on kyllä haettu elokuvamusiikista tai muusta instrumentaalimusiikista ja esim. erilaisiin tangoihin on tehty lukuisia ohjelmia. Näin siis myös viime viikonloppuna, kaikki yli 20-vuotiaiden ohjelmat, lukuunottamatta Terrakottaa, olivat "hameohjelmia", kauniita ja taidokkaita kuin mitkä, mutta mutta vähän ennalta-arvattavia...Näinkö siis on ollut ja pitää oleman? Ainakin, mikäli lauantain tuomariston arvioista tekee johtopäätöksiä. Mainittakoon nyt, että musiikkina meillä oli Massive Attackia ja alla on kuva asuista :)
Kuva: Minna Kouri |
Sanallakaan (tai pisteillä) minua eivät tuomarit kannustaneet koreografina ja ohjaajana kokeilemaan rajoja jatkossakin. Miksi ihmeessä eivät, huolimatta siitä pitivätkö sinänsä ohjelmasta vai eivät? Emmekö olekaan kisaamassa keskenämme omaperäisyydestä? Emmekö olekaan hakemassa ideoita ja wau-elämyksiä sekä oppimassa toisiltamme ja sitä kautta muokkaamassa lajiamme vuosi vuodelta eteenpäin? Pitääkö ohjelman sisään alkaa rakentamaan tiettyjä "pakollisia, alleviivaavia" liikkeitä, jotta voisi todistaa tuomareille, että se on tanssillista voimistelua, vaikka lajin mielekkyys tulee juuri tuosta "pakottomuudesta"?
Arvostan ja ihailen suunnattomasti Vantaan Voimisteluseuran voittoisaa koreografiohjaajaa Marita Haapasaloa ja hänen tyyliään, mutta miksi ihmeessä MINÄ menisin ja yrittäisin vetää huonolla kopiolla samaa? Minunhan pitää koreografina löytää oma juttuni ja jättää jälkeni sitä kautta. Tästä Mantan kanssa jo viikonloppuna keskustelimmekin :) Erittäin hyvin tunnen myös toiseksi ja kolmanneksi tulleiden joukkueiden koreografiohjaajat Minnan Kuopion Reippaasta ja Helin Vihti Gymistä, eikä tämän kirjoituksen tarkoitus ole mollata heitä ja heidän koskettavia ohjelmiaan. Nyt ei ole kyse siitä ja toivon, että kaikki ymmärtävät tämän :)
Ristiriitaiseksi viime viikonlopun tekee se, että sunnuntaina tuomaristo oli täysin vaihtunut ja yllätys yllätys, nyt saamani palaute oli sangen ylistävää ja Karmiini nappasi kunniamaininnan "Kokonaisuuden onnistuneesta tulkinnasta". Toki siis ohjelmat ja joukkueet olivat lauantaina ja sunnuntaina erit, mutta Karmiininkaan ohjelma ei ollut perinteisimmästä päästä valkoisine naamioineen ja palautelapuissa annettiin nimenomaan kiitosta persoonallisesta otteesta.
Kuva: Minna Kouri |
Myös päätuomari ohjeisti sunnuntaina palkintojenjaossa kaikkia joukkueita rohkeasti valitsemaan ohjelmien taakse tarinaa ja punaista lankaa. Lauantain parjaus muuttuikin yhtäkkiä sunnuntaina hyveeksi (?!)
Olen pistänyt merkille, että tanssillisella voimistelulla on hiukan sisäänpäinlämpeävä leima ja ote voimistelukirjossa. Kärjistetysti voisin todeta, että sen määritelmää, analyysia ja kehittämistä on tähän asti vähän liikaa tehty "kabineteissa" ja varsin salamyhkäisesti. Minuakin on useammin kuin kerran katsottu muiden voimistelulajien parissa kieroon, kun olen sanonut olevani tanssillisen voimistelun ihminen, siis en joukkuevoimistelun "jäähdyttelijä", en tanssija, enkä myöskään sellainen joka rinnastaa joukkuevoimistelun ja tanssillisen voimistelun "samaksi lajiksi", vaan aidosti tähän lajiin kasvanut ja sen omimmaksi kokenut. Eikö olisi siis avoimen kehittämisen aika, uusien tuulahduksien ja vaikutteiden tervetulotoivotus, uudelle sukupolvelle markkinointi. Tämä blogi on pieni, mutta oma yritykseni tähän suuntaan. Toivon keskustelua :)
Tanssillisessa voimistelussa itselleni, henkilökohtaisesti, suurta nautintoa tuo juuri lajille ominainen liikekieli. Se tunne, kun voimistellessa pääsee virtaamaan, aaltoilemaan ja olemaan "pehmeä". Toisenlaisetkin ohjelmat toki tuovat mielihyvää, mutta edelleen minut saa eniten voimistelijana syttymään tällainen perinteinen tanvo. =)
VastaaPoistaTanvossa mielestäni haaste onkin saada lajinomainen liikekieli (joka taidetaan yleensä myös mieltää juuri täksi rakastamakseni virtaavaksi "hame"ohjelmaksi) toimimaan erityylisissä ohjelmissa. Toisaalta on virkistävää välillä kokeilla rajoja, yhdistellä tanvon liikekieltä mm. repivään musiikkiin, terävään ilmaisuun.
Tällöin helposti liikutaan "riskirajoilla", ollaanhan tekemässä jotain muottiin sopimatonta. Sannan blogikirjoituksen perusteella mieleeni tuli heti Aavan yksi ohjelma, Vaino, jossa ei myöskään hameet heiluneet eikä tunnelma ollut muutenkaan kevein. Vaino sai myös aikoinaan tanvo-kilpailuissa palautetta, josta oli havaittavissa tuomariston hämmennys, kun tanvo-sarjassa olikin lajinomaista liikekieltä käytetty "raskaan", erilaisen tarinan ja terävän liikekielen ilmaisuun. Et siis Sanna varmasti ole yksin kokemuksiesi kanssa. =)
Tanvo kilpailumuotona on hyvin tuore. Yhteistä kilpailukulttuuria vielä haetaan ja tämä näkyy mielestäni myös tanvo-arvioinneissa. Myös tuomarin oma lajitausta vaikuttaa vahvasti hänen antamaansa palautteeseen ja arviointiin.
Jotta tanvo-kilpailuissa tuomarointi helpottuisi ja olisi verrattavissa keskenään, tulisi tällöin luoda joukkuevoimistelua vastaava tuomarointi. Tällöin voitaisiin katsoa, onko kaikki "vaadittavat" elementit ohjelmasta löytyneet, tuomaroinnit olisivat toisiinsa verrattavissa riippumatta tuomarista ja kilpailut olisivat yhtenäisiä.
Valitettavasti tällöin tanssillisen voimistelun luonteenomaisuus kärsisi. Luovuus, vapaus ja muut tanvon ominaispiirteet puristettaisiin yhtenäiseen muottiin ja silloin oltaisiin jo lähellä pelkkiä "jäähdytteleviä jv-läisiä".
Niinpä mielestäni tanvossa ei voi vertailla eri kilpailujen, eri päivien, eri tapahtumien tuloksia ja tuomarointeja. Tanvossa tuomarointi on tavallaan arpapeliä. Arpapeliä osallistujan kannalta siinä mielessä, että millainen tuomari pöydän takana istuu. Millaiset asiat häntä miellyttävät, millainen tausta hänellä itsellään on ja millaiseksi hän omassa mielessään mieltää tanvon. Koska tällä hetkellä tanvossa tuomarointi toimii pitkälti tuomarien omien henkilökohtaisten mielipiteiden ja mieltymyksien perusteella.
Onko siis niin, että tanvossa lajinomaisinta olisi esiintyminen ja sitä kautta elämyksien saaminen ja tuottaminen. Kärsiikö laji itsessään paremmuusjärjestykseen laittamisesta ja kilpailemisesta?
Pakko vielä selventää, että kommentoijana oli siis Sanna Y. ei itse blogin kirjoittaja.. =)
VastaaPoistaHey! Heti lyhyet kommentit:
VastaaPoistaJotta tanssillisen voimistelun harrastaja/joukkue kykenee kehittymään, täytyy arviointien kuitenkin jollain tapaa olla vertailtavissa. Tuomaristo voi todeta harjoitusta vaativaksi osa-alueeksi esim. liikkeen virtaavuuden. Joukkue paneutuu sen kehittämiseen ja onnistuu. Tämän kehityksen ja onnistumisen tulisi näkyä seuraavassa palautteessa. Muutoinhan palautteen perimmäinen merkitys häviää.
On ihan totta, että Sanna (V-L) ei ole yksin kokemuksensa kanssa. Kokeiluja on ollut ja tehty. Itse koen, että kuitenkin aina aika-ajoin on palattava tähän rauhalliseen yllätyksettömään virtaavuuteen, joka näin vanhan koulukunnan kasvatille on sitä nautinnollisinta. Ja nautinnolliseksi sen tekee, että välillä on lupa tanssillisen voimistelun nimissä tehdä myös toisin!
Pohdiskelimme AINA:n kesken sarjajakoa ja ajatuksemme oli, että meillä, 20 vuotta yli 20-vuotiailla ;) voisi olla oma "ajaton" sarja...
/m
Lajiin muihin kommentoijiin nähden myöhään loikanneena voisin antaa toisenlaista näkökulmaa aiheeseen.
VastaaPoistaKoska esiintyminen, eläytyminen ja musiikin tulkitseminen ovat mielestäni tanssillisessa voimistelussa juuri niitä oleellisimpia elementtejä, koreografian tulisi olla ryhmälle sopiva. Siinä missä 'perinteisiä hameohjelmia' arvostavat voimistelijat mielellään tulkitsevat tyylinmukaisia ohjelmia, esimerkiksi nuoremmat tulokkaat eivät aina halua taipua samaan muottiin vaan nuoruuden uhma tulee väistämättä esille liikekielessä. Jotta lajia saataisiin markkinoitua nuoremmille harrastajille traditionaalisen tyylin perustuksille voisi pystyä rakentamaan erilaisia ja omaperäisia ohjelmia kullekin ryhmälle räätälöitynä. Näin saataisiin toivottavasti lajiin jatkuvuutta sillä joukkueet voisivat kasvaessaan luoda oman persoonallisen otteensa tietenkin lajin virtaavan keskustalähtöisen liikkeen perusajatuksen tukemina. Mitä haluan tässä tuoda esille on juuri se että liikkeen tulisi olla luonnollsita, ryhmästä lähtöisin ja ryhmän ehdoilla olevaa liikehdintää. Jos taitavalla joukkueella on fyysiset edellytykset toteuttaa näyttäviä jalannostoja, hyppyjä ja piruetteja ns. 'joukkuevoimisteluliikkeitä' tulisi näille antaa mahdollisuus - arvosteluperiaatteiden mukaanhan ohjelman tulee edustaa joukkueen taitotasoa.
Henkilökohtaisesti voin joukkuevoimistelupohjalta ponnistaneena kertoa että jv-piireissä ennakkokäsitys tanssillisesta voimistelusta on jäähdyttely lähestulkoon tanvon kanonisoidun musiikin tahtiin (Rajaton, suomalainen klassikko, Lapin kesä -akselilla) sivuaallosta toiseen hengitellen. Juuri musiikkivalinnoista laji tuntuu kasaavan ylimääräistä rasitusta harteilleen. Kysymys onko joku kappale 'sallittu' vai 'kielletty' on pulpahtanut pintaan useaan otteeseen viikonlopun aikana eikä asia ole vieläkään täysin selvinnyt. Sen voin sanoa etten 22-vuotiaana koe itseäni kykeneväksi tulkitsemaan kappaletta menetetystä nuoruuden rakkaudesta luonnollisesti saati sitten uskottavasti. Sellaisille on omat ryhmänsä ja formaattinsa. Tulevaisuudessa haluaisin siis mieluusti nähdä uudenlaisia visioita tutun ja turvallisen rinnalla - oppimassa toisiltaan.
Minäkin eksyin tänne, sen verran osui ja uppos lauantain tuomaripalaute. Meidän joukkue (Käpylän voimistelijat/Osiris)on saanut pariin kertaan samaan tapaan ristiriitaista tuomaripalautetta, eli tiedän miten syvältä se kouraisee ja varsinkin silloin, kun on niin henkisesti kuin fyysisestikin tehnyt pirusti töitä koreografian eteen. Mutta pelkkä rakkaus lajia kohtaan ei riitä, ei ainakaan silloin, kun sen osalta käydään kilpailua.
VastaaPoistaTuomarointi ei kuitenkaan voi perustua pelkästään yksittäisten tuomareiden mieltymyksiin tai taustoihin, koska tällainen arvostelumenettely vesittäisi - vai liekö jo vesittänyt - koko järjestelmän. Tanvosta ei voi tulla kilpalajia, jonka tarkoituksena on kosiskella tuomaristoa ja vedota esityksellä yksittäisten ihmisten mieltymyksiin. Tämä jos mikä on omiaan etäännyttämään innokkaammatkin joukkueet pois lajin parista. Sillä vaikka kyse on harrastetason tekemisestä, löytyy taustalta useiden vuosien, viikkotreenien ja tuntien harjoittelua, joka todellakin ansaitsee arvoisensa ristiriidattoman tuomaroinnin. Tämä kertonee siis siitä, että tuomaroinnin kehittämisen saralla riittäisi vielä tekemistä...
Jos tanvon kehittämisen polku on tehdä siitä jv:n helpompi versio, pelkään, että kehityskulku jää varsin lyhyeksi. Liikkeen virtaavuus voidaan sisällyttää erilaisiin musiikin genreihin ja tyyleihin. Onhan näin tehty muissakin tanssilajeissa, miksei sitten myös tanssillisessa voimistelussa. Musiikki ei voi olla lajitekniikkaa hävittävä tekijä, ei myöskään erilaisten, toisinaan jopa rankempienkin, tunteiden ilmaisu.
Mutta niin kuin monen muunkin taiteenlajin saralla, se tienraivaajan osa on kivisin. Aivan toinen kysymys onkin, löytyykö tahtoa ja voimaa lähteä sitä tietä raivaamaan. Itse liputan luovuuden, rajoja rikkovan ja kokeilevan tansillisen voimistelun puolesta lajin kivijalkaa kuitenkaan unohtamatta ja ainakin täältä käsin lähetän Sanna sulle kaiken mahdollisen tsempin ja tuen tällä toisinaan ah niin kovalla polulla.
Maija (joka kirjotti elämänsä ekan blogikommentin:))
KIITOS kommentaattoreille ajatuksista ja tuesta! Tiedänkin, etten todellakaan ole ainoa joka on lähtenyt kokeilemaan rajojaan tanssillisessa voimistelussa ja kokenut "ruotuun laittamisen", mutta olenko ainoa joka on nostanut siitä haloon :DDD
VastaaPoistaTanssillisessa voimistelussahan on nykyään tuomarikoulutus, jonka käsittääkseni viime viikonlopun kaikki tuomarit olivat käyneet. Keskustelin arvioinnista Hannele Ahlqvistin (mm. tanvotuomarikouluttaja) kanssa ja hän ehdotti vuotuisia tuomarikohtaamisia. Tuomarointia olisi siis hänenkin mukaansa hiottava, täsmennettävä ja päivitettävä säännöllisesti, jotta edes jonkinlainen yhtenäinen linja kilpailuissa säilyisi. Tämä on minusta erittäin hyvä idea!
Tuomarointi ei missään nimessä voi jatkua näin ailahtelevana ja mielivaltaisena tuomarista riippuen. Mitä järkeä meidän (ja kenenkään) on matkustaa kisoihin into piukeena, useita harjoitustunteja takana vain kokeillaksemme "arpaonneamme"?
Minnan ehdottama "ajaton" sarja voisi toimia! Ajatelkaapa nyt, 20-30-vuotiaiden nuorten naisten tyyli ja liikeresurssi on toinen kuin "kypsempien" siskojensa ja mietinkin, että tiputtiko Terrakotankin pisteet osittain se, että meitä arvioitiin aivan eri skaalalla ja meiltä vaadittiin erilaisia asioita kuin vaikkapa Kuopioon Reippaan Aina-ryhmältä..? Piste-ero 92-140 on niiiiin iso, että minun on vain mahdoton sulattaa sitä, että olisimme olleet voimistelutaidoissa noin paljon jäljessä sinänsä taidokasta AINA-joukkuetta...
Mitä tulee vielä liehuviin hamehelmoihin ja niihin liittyvään liikekieleen...ei sen tarvitse mihinkään kadota, tottakai minäkin sitä rakastan ja olen tehnyt lukuisia sen tyyppisiä ohjelmia ja varmasti teen jatkossakin! Se ei kuitenkaan saisi mielestäni olla itsetarkoitus. Kun vertaan lauantain tanvo-kisoja ja sunnuntain näytössarjaa väitän jopa, että sunnuntaina näimme mielenkiintoisempia tanvo-ohjelmia, liekö kilpailu tehnyt sen, että koreografit ja ohjaajat ottivat lauantaina "varman päälle" ja sunnuntaina uskalsivat rennommin kokeilla...Olen itsekin sitä mieltä, että ensin on hallittava peruskeskustaliikuntatekniikka rauhallisemmin virraten ennen kuin voi alkaa nopeuttaa tempoa ja tyylitellä...tämä vaatii monia monia harjoitustunteja, jatkamme siis edelleen harjoittelua.
Sallan kommentti kokonaisuudessaan on fressi kannanotto, kiitos! Tämän soisi jokaisen tanssillisen voimistelun kehittämisestä kiinnostuneen lukevan! Minulla ei ole siihen mitään lisättävää :)
Maija, tämä on kunnia, että osoitit esnimmäisen blogikommenttisi juuri minun blogilleni :) Erittäin asiallista tekstiä, hyvä hyvä, ihan samaa mieltä!
Jatketaan keskustelua...