maanantai 9. toukokuuta 2011

Mistä on hyvä perusvoimistelutaito tehty?

Lähtökohtani on se, että jokainen laji (pidinpä siitä itse tai en) on yhtä arvokas, jokaiselle löytyy kannattajansa ja harrastajansa. Tarkoitukseni ei siis ole nostaa tanssillista voimistelua ylivertaisena harrastusmuotona suhteessa muihin lajeihin (vaikka oma sydän niin sanookin :)). Välillä olen kriittinen, mutta sen tarkoitus ei ole tuomita, vaan pikemminkin herättää keskustelua. Pyrin myös olemaan avarakatseinen oman lajini sisällä. Tiedostan, että tanssillinen voimistelu ei ole yksi, yhtenäinen laji. Siinä on koulukunta- ja painotuseroja riippuen ohjaajien ja valmentajien omasta taustasta ja kulttuuriperinnöstä. Ei ole  mahdollista eikä edes mielekästä mahduttaa tanssillista voimistelua kapeaan sapluunaan. Olkoon tämän blogin kirjoittaminen kuin utelias ja innostava matka: tärkeintä ei siis ole päämäärä vaan matka sinänsä tai osuvammin: tärkeintä ei ole päämäärä vaan liike.


Sitten mennään :) Vietin lauantaipäivän jumppakoululaisten kanssa, arvioiden alle 12-vuotiaiden esityksiä Asema-tapahtumassa. Siellä sain idean pohtia (jälleen kerran) hyvää perusvoimistelutaitoa. Tällä kertaa nimenomaan tanssillisen voimistelun näkökulmasta. Svolissa 3-12-vuotiaiden jumppakoulu on kaikkien lajiemme yhteinen perusvoimistelupohja, jossa luodaan edellytykset siirtyä varsinaiseen lajiharjoitteluun ja sen erityispiirteisiin. Taustaksi sen verran, että olen ollut 2000-luvun alussa valtakunnallisessa työryhmässä linjaamassa Svoli Jumppakoulua kokonaisuutena (paljon on tosin sen jälkeen muuttunut), olen myös toiminut 6 vuotta jumppakoulukouluttajana aloitteleville ohjaajille ja olin Pohjois-Suomen alueen ensimmäinen Arvikouluttaja eli Asema-tapahtuman arvioijien kouluttaja. Tätä taustaa vasten pohdin seuraavassa, mitkä ovat hyvän perusvoimistelutaidon elementtejä, millaiselta pohjalta on hyvä ponnistaa ja mitä tulisi jo osata kun siirrytään jumppakoulumaailmasta varsinaiseen lajiharjoitteluun noin 12-vuotiaana. Haluan tarkastella asiaa kerran viikossa harjoittelevan ryhmän kannalta. Perusvoimistelun tarkempia sisältöjä en ala luettelemaan, sillä pidän jumppakoulukansiota erittäin hyvänä pakettina ohjaajalle, josta löytyy monipuolisesti harjoitteita. Haasteena lienee vain se, kuinka ohjaajat oppisivat käyttämään kansiota missäkin ikä- ja taitovaiheessa oman ryhmänsä kannalta...


Kun mietin yhtä sanaa, joka voisi kuvata hyvää perusvoimisteluryhmää, mieleeni tulee "näpsäkkä". Sana tiivistää mielestäni ilahduttavia piirteitä a) ryhmän vartalonkannatus (ryhti) sekä jalkojen ja käsien ojennukset ovat kohdallaan (ei alle eikä yli) b) ryhmä on vartalonhallinnaltaan ketterä (tasojen vaihdot ja suuntien muutokset sujuvat vaivattomasti ja esim. kuperkeikka kierii kevyesti liikkuen) c) ryhmän jalkatekniikassa on säpäkkyyttä ja vauhtia sekä iälle luonteenomainen nopea rytmi, lisäksi ryhmä osaa hyödyntää liikkuessaan erilaisia hyppelyjä eli muutakin kuin juoksua ja kävelyä d) ryhmä osaa erottaa perusliikkeissä terävän ja pehmeän liikkeen toisistaan sekä jännityksen (venymisen) ja rentouden (sulamisen). Mitä tämä sitten tarkoittaa  ohjaajan kannalta perustreenisuunnitelmaa laatiessaan? 


Alle kouluikäisten tunneilla ruokkisin mahdollisimman paljon lasten omaa luonnollista liikkumista ja kokeilunhalua eri välinein, telinein, tempuin ja mielikuvaliikunnan keinoin. Tuntiin kannattaa toki sisällyttää lyhyt (5-10min) rauhallisempi voimistelutekniikan harjoittelu osiokin, jossa kehoa hahmotetaan ajatuksen kanssa: miltä tuntuu ojentaa ja koukistaa nilkkoja, miten vartalo jännitetään oikein pitkäksi ja miten se sulaa ihan rennoksi jne. Mielikuvat auttavat lapsia hahmottamaan miltä liikkeen pitäisi tuntua ja juuri tuo tunne omasta kropasta on olennaista. Tässä vaiheessa luodaan turvalliset ja innostavat edellytykset jumppaharrastukselle myöhempää taitoharjoittelua silmällä pitäen. Opetellaan ryhmässä toimimista, ohjeiden omaksumista ja koetaan ensimmäistä kertaa liikkeen mukanaan tuoma flow siis se ihana vauhdin hurma tai oivallus siitä, miten oma kroppa saadaan liikkumaan kaikenlaisilla kummallisillakin tavoilla :) Jos ohjaaja huomaa valtaosan tuntia pitäessään istuttavansa tai kieltävänsä lapsia tekemästä asioita tai lapset seisovat enimmäkseen jonottamassa omaa vuoroaan, saa katsoa peiliin ja miettiä miten tunnista saisi liikkumiseen kannustavan. 


7-9-vuotiaiden kohdalla painopisteen pitäisin nopeusvoiman, ketteryyden ja liikkuvuuden harjoittamisessa. Tunnin kulusta valtaosan pitäisi siis keskittyä nopeisiin hyppelyihin (joita muuten jumppakoulukansiossa on aivan liian vähän edustettuna), reaktioharjoitteisiin, perusakrobatiaan (kuperkeikkoihin, kierimiseen, pyörimiseen, siltaan, kärrynpyörään ja parikontaktiharjoitteisiin) sekä venytyksiin. Vartalotekniikkaa en toki kokonaan unohtaisi, mutta virtaavaan pehmeään tekniikkaan keskittyisin vasta hiukan myöhemmin, säpäkän ja ojennetun liikepohjan sen sijaan hoitaisin ensin jollakin tavalla kuntoon. Tunnin kokonaisvaikutelman pitäisi olla vauhdikas, taitoharjoittelua piilotetaan leikkeihin, temppuratoihin ja leikkimielisiin kontaktiharjoitteisiin sekä tehdään lyhyitä sarjoja eri rytmeihin ja musiikkeihin. Yksittäisille liikkeille tarvitaan paljon toistoja, siksi ohjaajan on tehtävä selkeitä valintoja kauden aikana harjoiteltavista asioista ja laittaa mielikuvituksensa ja luovuutensa peliin. Miten kaikilla eri tavoilla esim. polvennostohyppelyä voitaisiin harjoitella. Ohjaajan kannattaa vaatia voimistelijoilta laadukasta tekemistä ja ohjaajan on uskallettava korjata myös koskettamalla voimistelijaa. Pidetään siis mielessä, että voimistelijan on olennaista oppia miltä terveellisen, puhtaan liikkeen tulisi kropassa tuntua ja toisaalta ohjaajan tulee oppia näkemään, miltä terveellinen, puhdas suoritus näyttää. Poisoppiminen on työlästä, joten mitä aikaisemmassa vaiheessa keskitytään määrän sijasta laatuun, sen helpompaa meillä ohjaajilla on sitten yli 12-vuotiaiden kohdalla. Nykypäivänä näkee esim. aivan liikaa yli 12-vuotiaiden kohdalla jalkojen sisäkiertoja ja alaselän yliojennusta yläselän jäykkyyden kustannuksella. Jos näihin asioihin kiinnitettäisiin jo jumppakoulussa huomiota, voitaisiin yli 12-vuotiaana turvallisin mielin harjoitella esim. vaativampia hyppyjä, kun voima-aspekti on jo aivan eri luokkaa. Maltti on valttia, kun esim. temppurataa rakennetaan, usein lyödään saliin kaikki mahdollinen arsenaali, mitä irtoaa. Tällöin harjoittelusta puuttuu punainen lanka, tavoite jota välinein, telinein ja tempuin pyritään saavuttamaan. Ohjaavatko/korjaavatko ohjaajat edes näillä temppupisteillä voimistelijoita? Ei harjoittelusta muuten ole tässä vaiheessa hyötyä. On myös varmistettava "molemminpuoleinen" harjoittelu oikea-vasen, eteen-taakse, sivulta sivulle. Teithän kärrynpyörän molemmilla puolilla, ponnistithan polvennostohypyn myös toisella jalalla jne. Venyttelyharjoitteita voi myös ripotella eri tunnin vaiheisiin ja rytmitellä vaikkapa jollakin lorulla, jotta toistoja ja pitoja tulisi riittävästi. Ihannetilanne on se, että voimistelijoilla on kunnon malli omasta ohjaajasta. Kun ohjaaja itse näyttää liikkeet puhtaasti, nostaa se huikeasti todennäköisyyttä, että myös ryhmäläiset omaksuvat puhtaan tekniikan. Tämän ikäiset pitävät monesti pienistä kotitehtävistäkin, joita kannattaa silloin tällöin hyödyntää.


10-12-vuotiailla ylläpitäisin edellisiä esim. lämmittelyissä ja ilmaisuharjoitteissa, mutta keskittyisin myös jo muutamiin isompiin hyppyihin, monipuolisiin tasapainoliikkeisiin (siis muutenkin kuin yhdellä jalalla seisten. Esim. lattiatasoa hyödyntäen, eri kehon pintoja ja-osia lattiaan painaen) ja siihen pehmeämpään ja jatkuvampaan/virtaavampaan vartalotekniikkaan perusliikkeiden osalta (ks. jumppakoulukansio). Nyt ohjaaja voisi alkaa miettimään, mitä tarkoittaa kun liikkeen loppuvaihe jo synnyttää seuraavan liikkeen, miten esim. vartalon aaltoliikkeestä saadaan sulava ja jatkuva kun sitä toistetaan. Miten voisin hengityksen ja mielikuvien avulla tukea voimistelijan venyvää, pehmeää liikettä? Venyminen muuten tarkoittaa tanssillisessa voimistelussa sitä, että se ikään kuin menee kehonosan "yli", jatkuu sormen päistä ja varpaista pitkälle ja katse usein tukee tätä: kohdistetaan katse sinne pitkälle pitkälle, jonne venyminen tulisi tapahtua. Venymistä ei koskaan tehdä jännityksen/jäykkyyden kustannuksella vaan pikemminkin vartalossa säilytetään tietty pehmeys (huomaan usein, että voimistelijat tätä venymistä harjoitellessaan jännittävät erityisesti hartiaseudun lukkoon tai jättävät viimeisen ojennuksen sormenpäistä tai varpaista tekemättä. Tällöin liike ei ole jatkuva, vaan jää kesken). Kiinnittäisin lisäksi entistä enemmän huomiota musiikin/rytmin ja liikkesukujen yhdistämiseen sarjoiksi sekä liike-etenemiseen. Jos 7-9-vuotiaiden kohdalla liikesarjat voisivat enemmän keskittyä vaikkapa kahden eri hypähdyksen tai kahden eri tasapainoliikkeen sujuvaan yhdistämiseen, 10-12-vuotiaiden kohdalla lähtisin jo rohkeammin yhdistelemään vaikkapa kahteen vartaloliikkeeseen lisäksi yhden tasapainoliikkeen tai käsien liikkeen. Liike-etenemisellä tarkoitan esim. sellaisia harjoitteita jossa pyritään yhdellä kuperkeikalla/kärrynpyörällä/hypyllä etenemään vähintään tietyn matkan päähän, sillassa pysytään tietyn laskun ajan jne. tämä mahdollistaa ohjelmissakin paremmin esim. kuviosta toiseen siirtymisen vaikkapa kuperkeikalla tai tietyllä hyppelysarjalla (eikä aina vain juoksulla). Isompien hyppyjen kohdalla taas on harjoiteltava ensin erikseen vauhdinottoa, ponnistamista, hypyn muotoa ja alastuloa ennen kuin voi vaatia näiden yhdistämisen laadukasta suorittamista. Monipuolista liikkuvuustreeniä ei saisi unohtaa kausisuunnitelmaa tehdessä ja voimistelijoita tulisi kannustaa kotonakin venyttelemään ainakin muutamilla perusliikkuvuusliikkeillä.


Tässä vaiheessa on hyvä tunnustaa sellainen asia, ettei minulla itselläni ole tällä hetkellä jumppakouluryhmää, joten helppohan minun on sivusta huudella :P Siksi kannustankin teitä nyt kommentoimaan, olenko ihan hakoteillä, mitkä asiat te näette tärkeinä ja mielekkäinä ja voimmeko luoda jotain yhtenäistä perusvoimistelukriteeristöä tanssillisen voimistelun kannalta? Mitä siis voimistelijoiden tulisi osata ennen kuin siirtyvät varsinaiseen tanssillisen voimistelun lajiharjoitteluun?


Hyviä perusvoimisteluharjoitteita, hyvä Heli Suokko-Rajala! ideoita jumppakoulutunneille

8 kommenttia:

  1. mahtavaa sanna, mielenkiintosta luettavaa! mää voin lähettää sulle blogiin kuvamatskua tulevaisuudessa jos kiinnostaa :)

    t. minna k

    VastaaPoista
  2. Selkeästi toit esille, että liian nopeasti edetään (ahnehditaan) vaativiin harjoituksiin yms. Perusvoimistelutaitojen sisäistäminen jää ikään kuin kesken.Ymmärsin, että kaipaat lajinomaista toistuvaa harjoittelua ja miettimistä, mitä tehdään, miksi. Upeaa tuo oman kehon hahmottamisen korostaminen! Hyvää analysointia ja selkeitä ohjeita ohjaajille. Tässähän on ohjekirjan materiaalia valmiina:)KV

    VastaaPoista
  3. Ehdottomasti Missu kiinnostaa ;) Jee!

    VastaaPoista
  4. Oikeita asioita olet nostanut esiin! Mutta täytyy sanoa että melkoisessa ristiaallokossa sitä joskus tuntee olevansa tällaisen 1 x viikossa harjoittelevan harrasteryhmän kanssa, kun toisessa päässä vastaava toiminta on täysin kerhomaista puuhastelua vailla mitään tavoitteita, ja toisaalta samanikäiset kilparyhmäläiset saatavat treenata jo kolmekin kertaa viikossa. Etenkin jos harjoitusaika on 60 min. (eikä ainakaan pienet juuri sen pidempään jaksakaan keskittyä), vaatii suunnittelu melkoista aivotyötä, jotta ehtisi mahduttaa tuntiin kaikki ne tärkeät jutut jotka vaatisivat toistoa... Ja sitten vielä pitää touhun leikinomaisena, iloisena ja mielekkäänä.

    Liikkuvuusjuttuja olen myös miettinyt paljon. Tuntuu, että monissa harrasteryhmissä se jää aivan liian vähälle, mutta toisaalta tekee pahaa kattoa joitakin kilpavoimistelijoita ja heidän venyttämistään, kun tekeminen on tosi rajua jo ihan pienillä. Samoin tässä ainakin itse olen joutunut suorittamaan melkoista karsintaa, että tunnin aikana venytetään ehkä vain muutama lihasryhmä (mutta niitä sitten tarpeeksi pitkään), kuin että yrittää mahduttaa 10 minuuttiin 10 eri venytystä.

    VastaaPoista
  5. HEI! Asiaa! Hienoa!

    Paljon herätti ajatuksia, nimim. pitkään jumppakouluryhmää kerran viikossa ohjanneena. Mutta kommentoin ajan kanssa.

    /m

    VastaaPoista
  6. Painavaa asiaa!!!
    Hyvä Sanna!!

    T. Mari

    VastaaPoista
  7. Painavaa asiaa! ja hyvä näkökulma tuo kerran viikossa harjoittelevien näkökulma, koska sitähän se enimmäkseen on. Mitä teet ohjaajana, on tarkkaan mietittävä ja karsintaa on suoritettava, jotta homma on mielekästä.

    Minkä haluaisin vielä nostaa omana juttuna esille on ILO, joka kyllä tuolta asiasi alta aika ajoin pilkahtelee.

    Jos ilon saa siellä harjoituksen lomassa tuntumaan, on hyvä mahdollisuus saada lapsi säilymään nimen omaan voimisteluharrastuksen parissa. Vaikka hyväksymme ja arvostamme kaikenlaista liikuntaa, toivomme myös samalla kasvattavamme nimenomaan voimistelijoita! Ilon kokemukseen liittyvät onnistumiset, tasavertaisuus, toisten hyväksyntä, turvallisuus jne. jotka kaikki täytyy sinne salissa tapahtuvaan toimintaan sisältyä!

    Ja tietoisuus koko ajan siitä, että teemme töitä lasten kanssa eli tavoitteet sen mukaan!

    Jumppakoulukansio on puutteineen aikas vakuuttava paketti. Olen käyttänyt sen harjoituksia ja mielikuvia mm aloittelevien aikuisten tanssillisen voimistelun tunneilla...;)

    Go on babe!

    /m

    VastaaPoista
  8. Kiitos kommenteistanne!

    Ehdottomasti ilo on läsnä tunneilla, hyvä kun painotit Huumi :) jos kirjoituksestani sai sen käsityksen, että jumppakoulutunnit ovat puurtamista, ei ei ei. Lähinnä halusin tuoda esiin, että ylipäätään ohjaajien tulisi miettiä lyhyemmän tähtäimen ja pidemmän tähtäimen tavoitteita, se on tärkeä laatukriteeri ja poistaa "puuhastelu"aspektin. Tähän kyllä jokaisessa harrasteseurassa voisi panostaa. Koska usein jumppakouluohjaajat ovat nuoria ja kokemattomampia, voisivat tutorit, mentorit, kummit (miksi heitä nyt kutsummekaan seuroissa) auttaa tavoitteiden ja punaisen langan löytämisessä. Tietenkin tavoitteet ovat sitten tavoitteita, niitä ei aina saavuteta, mutta ne antavat kuitenkin jonkinlaisen suunnan tekemiselle. Lapset ovat jumppakoulussa LAPSIA ja tietynlainen "rosoisuus" pitää tunneilla säilyä, liian kurinalainen, siloteltu ja viimeistelty tukahduttaa elon ja ilon.

    Olen huomannut, että jumppakoulumaailmaan pätee sama kuin niin moneen muuhunkin, tieto lisää tuskaa. Pidin itseäni hirmu hyvänä ohjaajana 15 vuotta sitten eikä minulla ollut ollenkaan hankala suunnitella alle 10-vuotiaiden tunteja :D Nyt tilanne olisi aivan toinen, todennäköisesti tuskailisin samaan tapaan kuin Iina, että kuinka saisin mahdutettua tärkeitä asioita 45-60min harjoituskertaan. Tsemppiä siis!

    Pysähdytään aina välillä perusvoimistelun äärelle ja tarkistetaan kompassia. Hyvä jos kirjoitukseni sai ajatuksia liikkeelle.

    VastaaPoista