Suomen Voimisteluliiton Show-tapahtuma 2014 Valkeakoskella oli ja meni. Olin itse paikan päällä lauantaina tuomarina, koreografina ja esiintyjänä. Tapahtuman järjestelyihin ja yleisiin huomioihin en tällä kertaa puutu tässä yhteydessä, mutta olen mukana työryhmässä vaikuttamassa seuraavien vuosien tapahtumamuokkaukseen. Kokonaisuuteen tehdään joitakin muutoksia, joten sinänsä tämä oli historiallinen "viimeinen", tällä konseptilla järkätty tapahtuma. Uskon vahvasti, että muutokset helpottavat kokonaisjärjestelyjä ja tekevät massiiviseksi paisuneen tapahtuman harrastaja-katsoja- ja järjestäjäystävällisemmäksi. Kiitos tämän vuoden järjestävälle seuralle HakaGymille, tuomareille ja osallistujille venymisestä, etenkin lauantaipäivä oli hurjan pitkä, mutta kovatasoinen ihan viimeiseen esitykseen asti! Sain monta elämystä katsojana!
Nostan asioita tanssillisen voimistelun sarjoista ja olen pyytänyt Vierailevaa Kynää kirjoittamaan kommenttejaan jatko-osaan tanssisarjojen osalta. Kirjoitan postaukseni ihan subjektiivisesta näkökulmasta ottamatta kantaa tuomariston kokonaisarvioon. Listaan syystä tai toisesta minulle kolahtaneet jutut vähän eri näkökulmasta kuin aiemmin. Jossain vaiheessa taisin jo päättää, etten yllytä tanssillisen voimistelun sarjassa kisaavia...mutta tiikeri ei pääse juovistaan..Haluan tehdä sen sparratakseni koreografeja pohtimaan omia valintojaan, jotta entistä enemmän päästään yksittäisten liikkeiden peräjälkeen asettamisesta syvemmälle ja syvemmälle elävän kokonaiskuvan maalaamiseen ja taianomaisuuteen.
Omien mahalaskujeni ja onnistumisteni perusteella sanoisin, että koreografina ei niinkään kannata tuhlata energiaa siihen, mitä (hyvä idea harvoin tulee istumalla alas, pusertamalla ja miettimällä loogisesti...se tulee ennemminkin ammentamalla ja hakemalla inspiraatiota, katsomalla ulos mukaavusalueelta ja antamalla sille vapaa tilaisuus nousta mieleesi, kun sen aika on), mieti sen sijaan miten (idea ja visio voi olla hyvä, mutta miten herätät sen henkiin, toteutat juuri sinun kohderyhmälläsi, kerrot sen visuaalisesti niin selvästi, että katsoja, joka ei pääse päänsisääsi, saa ajatuksestasi kuitenkin jollain tavalla kiinni ja pystyy elämään tarinan läpi yhdellä katsomalla. Tulkinta ei tarvitse olla sama koreografilla ja katsojalla, mutta monikaan koreografi ei halua, että oma taideteos jättää ilmaan vain hämmentyneen toteaman "tää ei nyt ihan auennu". Perehdy, perehdy ja perehdy tanssillisen voimistelun tekniikkaan joka on ihan oma taitolajinsa, sen moninaisuudella sinun pitäisi toteuttaa ideasi) Lisäksi, mieti miksi (onko nyt oikea hetki toteuttaa juuri tämä visio, sopiiko se ryhmällesi iän ja taidon puitteissa, onko idealla uutuusarvoa tai haluatko antaa käytettyyn ideaan oman näkökulmasi tai haluatko jopa ottaa kantaa johonkin, jättää oman statementtisi. Kun maltat pohtia miksi- kysymystä idea kouliintuu ja kypsyy ja saat puhallettua siihen ripauksen taikaa). Päädyin seuraavaan jaotteluun, jonka mukaan nostan jokaisesta sarjasta jonkun ohjelman ajatuksella "tsekatkaa, tässä on nyt sitä jotain".
1. ALKU: otan huomioon n. 10 sekuntia ohjelman alusta, kiinnitän huomiota alkuasentoon, mutta myös siihen, mikä tunnelma, herätys ja käynnistys ohjelmaan saadaan aikaan.
2. LOPPU: miten teema cloussataan ja jäädään katsojan mieleen, luodaan synteesi ideaan ja kokonaisuuteen, loppuasentoa unohtamatta.
3. IDEA: persoonallisuus, uutuusarvo, oma jälki ja näkökulma
4. TULKINTA: ohjelman sielu, henki, uskottavuus ja koskettavuus suhteessa ikään, musiikkiin ja ideaan
5. TANSSILLISEN VOIMISTELUN TEKNIIKKA: yleisvaikutelma kokonaistekniikasta tanssillisen voimistelun näkökulmasta, tietty tunnistettavuus juuri tanssilliseksi voimisteluksi
6. YKSITYISKOHTA: silmiinpistävä, jännä valinta
7. KOKONAISUUS: kun se yksinkertaisesti vain on loppuun asti mietitty: idean, musiikin, tulkinnan, koreografian ja liiketekniikan saumaton yhteistyö.
Tanssillinen voimistelu 12-15-vuotiaat:
ALKU: Mäntyharjun Virkistys/Kaunokit ohjelmalla Deep Shadows
Jalkoja siellä, jalkoja täällä, päitä, jalkoja sidoksissa, persoonallinen alkuasento ja asennosta purku, lähtö heti ensihetkistä mielenkiintoisesti.
LOPPU: JoenVoLi/ILOA ohjelmalla The Dark Knight
Vahva, terävä, yllättävä, hyökkäävä, sopi loistavasti koko ohjelman tunnelmaan.
IDEA: Iisalmen Naisvoimistelijat/Kolibrit ohjelmalla Tanssin ennen kuin sulan
Asut ja liikekieli eivät olleet ilmeiset, odotin kömpelöitä lumiukkoja ja sain sulavaa, ketterää ja tarinallista liikekieltä...ajatus oli lohduton; tanssin ennen kuin sulan, mutta tunnelma ei ollut ahdistava, vaan kepeän kaihoisa...
TULKINTA: Oulun Voimisteluseura/Seepia ohjelmalla Tytöt
Raikas, reipas ja rempseä, valoisia esiintyjiä, joilla oli pokkaa irvistääkin, musiikki ja liike leikkivät.
TANVOTEKNIIKKA: Maskun Kataja/Pyrstötähdet ohjelmalla Päivän viimeinen valonsäde
Pehmeä olematta löysä, virtaava olematta pliisu, ojennettu olematta kova.
YKSITYISKOHTA: Tampereen Naisvoimistelijat/Lumo ohjelmallaan Turhamaisuus
Ohjelman nimi ja idea, näkökulma +++...kehitelkää ajatusta vielä räikeämmäksi ohjelmaan
KOKONAISUUS: Porin Naisvoimistelijat/Skimmia-Mimosa ohjelmalla Flamingon salaisuus
Loistava esimerkki tyttömäisestä, eläväisestä, omaperäisestä koreografiasta, jonka idea ei jäänyt kenellekään epäselväksi, vaihteleva haastava musiikki, jota nuoret taidokkaasti tulkitsivat mainiosti valitulla tanssillisen voimistelun liikekielellä
Tanssillinen voimistelu 16-19-vuotiaat:
ALKU: Keuruun Naisvoimistelijat/Doremit ohjelmallaan Love of Butterfly
Mikä heleys ja keveys, viserrykset ja sirkutukset, luonnon äänet ja liike diagonaaleista, kutsuva
LOPPU: Hirvensalon Heitto/The Rocks ohjelmallaan Odotan
Pieni ryhmä, mutta puhutteleva, eri suunnat ja profiilit tehokkaat
IDEA: Lahden Naisvoimistelijat/Kaiku ohjelmallaan Kadoksissa
Omaperäinen, pirskahteleva, vangitseva, upeat "tatuoinnit käsissä"
TULKINTA: Kokkolan Jymy/Delissat ohjelmallaan Pikkusisko
Koskettava, itkettävä, minimalistinen, kylmät väreet, taitava koreografia kuljetti tarinaa, jonka ei halunnut loppuvan...
TANVOTEKNIIKKA: Joensuun Voimistelu ja Liikunta/Zinnia ohjelmallaan Viimeinen tanssi
Dynaamista liikettä eri tasoissa, vaivatonta, kaukana "vain käsien lilluttelusta", monipuolinen taito näkyy
YKSITYISKOHTA: Lappeenrannan Naisvoimistelijat/Adelein ohjelmallaan Tuulen Henget
parikontaktit, koreografisesti sijoitettu yllätyksellisesti ja liike ei töksähtänyt niihin mentäessä eikä lähtiessä
KOKONAISUUS: Iisalmen Naisvoimistelijat/Kipinät ohjelmallaan Erään tytön tarina
Tarina, ääni, musiikki, liike, visuaalisuus, tanssillisen voimistelun tekniikan taidokas osaaminen, alusta loppuun onnistuneita valintoja
Tanssillinen voimistelu yli 20-vuotiaat:
ALKU: Jyväskylän Naisvoimistelijat/Ajattaret ohjelmallaan Vapauteen
Askeettinen, vaikuttava...teeman haltuunotto oivaltava
LOPPU: Helsingin Naisvoimistelijat/Valiot ohjelmallaan Surun tie
Vähemmän on enemmän, tässäkin loistava esimerkki siitä. Läpi ohjelman kulkeva harras tunnelma kohoaa upean pysäyttävästi lopussa..."siitä voi nousta, siitä voi mennä eteenpäin"..
IDEA: Vantaan Voimisteluseura/Olivea ohjelmallaan Huputetut
Ravisteleva, osoitteleva, kantaaottava, eristävä...ideana uutuusarvoltaan omaa luokkaansa
TULKINTA: Mäntsälän Voimistelijat/Hengettäret ohjelmallaan Vain rakkaus
Kerrankin voin ihan rehellisesti sanoa, että uskoin joka ikisen sanan tulkinnan, ostin lavalla nähdyn, enkä tylsistynyt yhteenkään aaltoliikkeeseen, vaikka teema onkin jo sataan kertaan kerrottu. Kypsä, naisellinen ja runsas, karismaattinen.
TANVOTEKNIIKKA: Liikuntaseura Vihti-Gym/Impulssi ohjelmallaan Evoluutio
Rakastan näiden nuorten naisten tekniikkaa aina vaan. Keskustaliikuntatekniikka säilyy tasossa kuin tasossa, tasapainot pysyvät ja virtaavat, hypyt lentävät, kädet ojentuvat juuri niinkuin toivoisi kaikkien voimistelijoiden ojentavan pehmeästi, mutta jäntevästi, vartalo elää ja mikä parasta liikkeissä on sekä vauhtia, voimaa että jatkuvuutta tempoa vaihdellen.
YKSITYISKOHTA: Muuramen Syke/Sykettäret Roolin kantajat
Naamiot, jotka elivät omaa elämäänsä ja toivat tulkintaan syvyyttä, niitä myös hyödynnettiin erinomaisesti välineenä.
KOKONAISUUS: Voimistelu ja urheiluseura Elise/Kokooma ohjelmallaan Siipirikot
Kun idea, koreografia, musiikki, tulkinta, tekninen taito, fysiikka ja silmäripisiä myöden tarkoin harkittu visuaalinen ilme kohtaavat, syntyy tämä ohjelma. Huikeaa. Sitoutuneisuus, ahkeruus, joukkueen tulevaisuusorientoituneisuus ja tietty nöyrä kehittymisen halu paistaa lavan ulkopuolellakin...veikkaan, että tämä on vasta alkua..
KIITOS ELÄMYKSISTÄ!
Sanna, olet ilmiömäinen. Ihanaa lukea tekstiäsi.
VastaaPoistaKiitos :) kiva kuulla, havainnoin, aistin ja sitte pähkäilen kirjottaen, hyvä jos on jotain iloa ja apua jollekulle muullekin kuin itelle :)
Poista