”Tanssillisen voimistelun tuntimalleja on varmasti yhtä
monta kuin ohjaajia ja paljon riippuu myös ryhmästä, sen resursseista ja tavoitteista
mitä tunneilla tehdään”, kirjoitti Sanna blogiinsa kaksi vuotta sitten
elokuussa 2011. Koska Sannan esittämät tuntimallit ja treenitavat ovat pitkälti
käsitelleet aikuisryhmien harjoittelua (johtuen luonnollisesti blogistin omista
ohjattavista ryhmistä), tuon mielelläni keskusteluun näkökulmaa nuoremman
polven tanssillisen voimistelun harrastamisesta, kun sellaista minulta
pyydettiin. Sinänsä omakaan joukkueeni ei enää edusta varsinaista nuorten
ryhmää ikähaarukan ollessa 20-29 v., mutta sanotaanko että nuorekasta kuitenkin
J.
Vaikka Sannan blogiin omaa näkökulmaani tuonkin esiin, ovat
juuremme hyvin pitkälti samasta mullasta; olenhan voimistellut Sannan
ohjaamissa ryhmissä enemmän tai vähemmän aktiivisesti viimeisen 15 vuoden ajan.
Sannasta poiketen en kuitenkaan ole harrastanut päivääkään joukkuevoimistelua,
vaan kaikki opittu on tullut nimenomaan perinteisen naisvoimistelun – sittemmin
tanssillisen voimistelun kautta. Ohjaaja-valmentajaurani myötä olen seurannut
tanssillisen ja myös joukkuevoimistelun maailmaa suurella mielenkiinnolla,
mutta varsinainen lajin vaihto ei ole kiehtonut koskaan. Koenkin ottavani
rusinat pullasta, kun imen JV-puolelta ideoita, oppia ja vaikutteita, ja
siirrän niistä parhaaksi katsomani tanssillisen voimistelun puolelle juuri
sellaisina, kuin ne minun mielestäni hyviltä tuntuvat.
Tanssillisen voimistelun kilpailuissa näkee paljon entisiä joukkuevoimistelijoita,
jotka siirtyvät tanvon puolelle kilpauransa ehtoopuolella tai hakemaan
menestystä vähemmällä harjoittelulla (oma keskustelunaiheensa varmasti olisi,
onko tanssillinen voimistelu yhtä kuin joukkuevoimistelu vähemmällä
harjoittelulla – omasta mielestäni ei). On kuitenkin tärkeää tuoda näkyväksi,
että maastamme löytyy ryhmiä ja seuroja, joissa kasvetaan nimenomaan
tanssilliseen voimisteluun alusta alkaen. Tällaiselta pohjalta aloitin oman
urani valmentajana toistakymmentä vuotta sitten, ja silloinen pikkutyttöjen
ryhmä on nyttemmin kasvanut lapsuus- ja nuoruusvuosien harjoittelun jälkeen
aikuisten sarjaan. Harjoittelu on läpi vuosien ollut tavoitteellista niin
tyttöjen taitojen, fysiikan, ilmaisun kuin koreografioidenkin puitteissa. Erot
aikuisten tanvo-tuntien (varsinaisesta FlowGymnasticsista puhumattakaan)
treenikulttuuriin tulevat varmasti parhaiten esiin juuri fyysisten
ominaisuuksien harjoittamisessa: balettisarjat ovat usein pitkiä ja raskaita,
keskivartalon lihaksia treenataan kovemmalla intensiteetillä (ja vähemmän
lajinomaisuutta ja sarjoja miettien vaan raakaan voimaan keskittyen) ja aikaa
käytetään myös ponnistusvoiman harjoittamiseen. Koska en varsinaisissa
joukkuevoimisteluharjoituksissa koskaan ole itse ollut, perustuu erojen
peilaaminen lähinnä mutu-tuntumaan, mutta kuulemani ja näkemäni perusteella
jv:n perustreeneissä ei yleensä harjoiteta sarjoja ihan vain ”voimistelemisen
ilosta”, vaan tekeminen perustuu joko puhtaaseen taito-/fysiikkatreeniin tai
ohjelmaan. Korjatkaa jos olen väärässä!
Kuten sanottu, poimin silmät kiiluen erilaisia vinkkejä ja
treenimalleja jv:n puolelta ja olen kaikenlaisten voimistelublogien
suurkuluttaja. Tätä taustaa ja omaa tanvo-filosofiaani vasten koen valtavan
ärsyttävänä, jos tanssillisen voimistelun harrastajia ”hillitään” turhan takia
taitojen ja fyysisten ominaisuuksien kehittämisessä; ikään kuin tässä rakkaassa
lajissamme olisi kiellettyä hypätä isosti, nostaa jalkaa ja taivuttaa selkää.
Kuten Sannakin on blogissaan monen monta kertaa tuonut esiin: melkein mitä vaan
voi tehdä, kunhan sen tekee keskustalähtöisesti ja virtaavasti! Omassa
valmennustyössäni (sekä näiden nyt jo aikuisten että kasvamassa olevan
jumppakoulu-ryhmän kanssa) haluan tehdä parhaani, jotta tyttöjen liikkuvuus,
voima, kehonhallinta ja ponnistusvoima antaisivat mahdollisimman hyvät
lähtökohdat mitä upeampien liikkeiden ja ohjelmien suorittamiseen. Jos ja kun
haluamme tehdä tanssillisesta voimistelusta varteenotettavan ja
mielenkiintoisen vaihtoehdon myös nuorille harrastajille, täytyy meidän tarjota
riittävästi fyysistä tekemistä jo ihan puhtaasti kunnon kohottamisen, mutta
myös mielenkiinnon säilyttämisen vuoksi.
Sitten teoriasta käytäntöön: esittelen tässä jonkinlaista
karkeaa runkoa siitä, millaiset nuorten/nuorten aikuisten tanssillisen
voimistelun perustreenit meilläpäin ovat. Toivoisin todella, että
kommenttilaariin sataisi viestejä puolesta ja vastaan, sillä olisi valtavan
mielenkiintoista tietää, miten muualla Suomessa nuoria tanvon taitajia
treenautetaan! Valotettakoon taustaa vielä sen verran, että oma ryhmäni
harjoittelee kahdesti viikossa 1,5 h kerrallaan. Muutama vuosi sitten
treenikertoja oli vielä kolme, mutta ryhmäläisten tultua aikuisikään alkoi
osalla porukasta aikataulut tulla liian tiukoiksi – tarkalleen ottaen osalle
olisi riittänyt yksikin treenikerta viikossa osan halutessa pitää edelleen ne
kolme – joten joustimme kultaiselle keskitielle. Itse en kuitenkaan (ainakaan
tällä hetkellä) motivoituisi vain kerran viikossa valmentamisesta, sillä
etenkin ohjelmaa tehdessä koen, että tuo kaksikin kertaa viikossa meinaa
välillä tuntua liian vähältä ajalta. Toinen viikoittaisista treeneistämme on
ollut pienehkössä peilisalissa, jolloin olemme painottaneet näissä harkoissa
vartalotekniikkaa ja balettia, ja toinen isossa koulun salissa, jossa pääpaino
on ollut hypyissä.
Lämmittely tehdään yleensä liikkuen joko salin nurkasta
nurkkaan tai päästä päähän, ja se on pitänyt sisällään erilaisia askelikkoja,
hyppelyitä ja pieniä hyppyjä, usein
yhdistettynä jonkinlaiseen ylävartalon lämmittämiseen. Käytännössä siis
esimerkiksi vaihtoaskelta, hyppyaskelta, nilkkajuoksua, go-go –hyppyä, päkiä-
ja kyykkykäyntiä, pientä harppaa ja erilaisia jalanheittoja. Näitä on tehty
sekä yksitellen että sarjoina, ja usein mukaan on liitetty erilaisia
käsiliikkeitä, ylävartalon pyöristystä ja avausta sekä erilaisia taivutuksia. Toisinaan
tunti on aloitettu rauhallisemmin keskilattialta vartalopainotteisesti, jolloin
sarjat ovat olleet enemmän tai vähemmän samankaltaisia kuin Sannan blogissaan aikaisemmin
esittelemät lämmittelyt. Välillä on tehty jotain aivan muuta, kuten lämmitelty
naruhypyillä, salin ympäri juosten ja hyppien liikkuen tai jopa jonkinlaisella
leikillä tai pallopelillä.
Lämmittelyn jälkeen keskitytään lihasvoimaan. Peilisalin harjoituksissa
on yleensä tehty erilliset sarjat vatsa- ja selkälihaksille, kun taas
koulusalissa on usein tehty kuntopiirinä ponnistusvoima- ja
kimmoisuusharjoitteita ja vähemmän/tiiviimmin keskivartalon voimaa. Tämän
jälkeen on siirrytty jalkatekniikkaan ja tehty balettisarjaa joko
keskilattialla seisten, istuen tai maaten tai vaihtoehtoisesti tangolla.
Balettisarjat ovat sinänsä olleet varsin yksinkertaisia ja keskittyneet
erilaisiin pliéihin, päkiöille nousuihin ja tendu- (eli oululaisittain
harjaus-)harjoitteisiin. Näihin on lisätty myös jalanheittoja- ja pitoja
lattiatasossa tai seisten koko jalalla tai päkiällä, tangosta tukea hakien tai
keskilattialla. Kaiken tämän jälkeen tytöt tekevät avaavat venyttelyt ja
lämmittävät myös selkää, jos sitä ei aiemmin ole kunnolla lämmitetty.
Suurimman osan kaudesta seuraavat minuutit harjoituksissa
kuluvat ohjelman harjoittelemiseen ja hiomiseen. Tavallisesti (jos ajatuksena
on, että alueellinen Show-kilpailu järjestetään vuoden vaihteessa kuten se
meillä täällä Pohjois-Suomessa yleensä on järjestetty) ohjelmaa ryhdytään
harjoittelemaan joskus syysloman kieppeillä, joten alkusyksyssä (ja myöhemmin
keväällä alueellisen ja valtakunnallisen Shown välissä) on hyvin aikaa
perustekniikan ja erilaisten sarjojen treenaamiseen. Viikon toisissa
harjoituksissa tässä kohdassa keskitytään tavallisesti lajihyppyjen
treenaamiseen. Etenkin tyttöjen ollessa nuorempia pohjasin kausisuunnitelman
aina seuramme tanssillisen voimistelun opetussuunnitelmaan, eli ennen kauden
alkua kokosin OPS:sta listan liikkeistä, jotka ovat tulevan vuoden tavoitteina,
ja mietin opetettavat sarjat ja tulevan koreografian niiden pohjalta. Nykyään
OPS on tämän ryhmän kohdalta aika lailla läpi kahlattu, joten ohjelmat ja
sarjat voivat lähteä liikkeelle vapaammalta pohjalta. Yleensä tunneilla
treenattavissa sarjoissa on siis ainakin jonkinlainen yhtymäkohta kauden
kilpaohjelmaan, mutta tämä ei ole mitenkään välttämätöntä. Käyttämäni musiikit
ovat yleensä tämän päivän (tai ainakin vuosikymmenen) populaarimusiikkia, ja
vinkkejä tulevan kauden treenimusiikkeihin olenkin pyytänyt usein joukkueeni
voimistelijoilta, jotta äänimaailma miellyttäisi jokaista edes joskus J.
Sarjojen sisällöt ovat olleet monenlaisia, yleensä käytettävän musiikin sävyn
mukaan, mutta liikekielessä olen vahvasti painottanut tanssillisen voimistelun
tekniikkaa. Jos harjoituksissa ei olla tehty mitään erillistä
ilmaisuharjoitetta, on tähän sarjaosioon usein liitetty joitain elementtejä
esiintymisestä, ilmaisusta ja/tai improvisaatiosta. Käytännössä ollaan
vähintäänkin esitetty sarjaa ryhmän toiselle puolikkaalle, muokattu sitä
(esimerkiksi hidastettu/nopeutettu/lisätty/vähennetty liikkeitä oman
mieltymyksen mukaan), tehty sarjaa erilaiseen musiikkiin, luotu sarjalle jatkoa
itsenäisesti/pareittain/ryhmissä… Samaa sarjaa on myös saatettu tehdä kahdella
peräkkäisellä treenikerralla, jolloin ensimmäisellä kerralla on keskitytty
sarjan opetteluun ja omaksumiseen, ja toisella kerralla käytetty sitä
ilmaisuharjoitteiden pohjana.
Jokaisen harjoituskerran päättää venyttely, mutta siihen
käytettävissä oleva aika vaihtelee suuresti. Jalo ajatus on käyttää venyttelyyn
joka kerta vähintään 20 minuuttia, mutta etenkin kisojen lähestyessä aika
typistyy muutamaan minuuttiin ja valmentajan hurskaaseen ”muistakaa venytellä
kotona” –toivotukseen. Joka tapauksessa liikkuvuus on mielestäni
voimistelulajissa avainasemassa – toki niin, että tavoitteet vaihtelevat
ikäryhmän ja taito-/tavoitetason mukaan. Oleellista mielestäni on se, että hyvä
liikkuvuus antaa mahdollisuudet tehdä ohjelmassa esimerkiksi isoja hyppyjä tai
tasapainoja, mutta en niinkään näe notkeutta itsessään mitenkään erikoisena
juttuna (siis että ohjelmassa tehdään spagaati sen vuoksi, että näytetään, että
”Katsokaas, mepäs ollaan näin notkeita!”). Liikkuvuus, samoin kuin voima, on
mielestäni apuväline voimistellessa, ei itseisarvo.
Näin siis harjoittelee nuorten aikuisten tanvo-joukkue
meilläpäin. Kun Showssa katsoo nuorten ja nuorten aikuisten ryhmien esityksiä,
huomaa, että luultavasti painopisteet ja tekemisen tapa vaihtelevat eri
puolilla Suomea. Kuulisinkin mielelläni kommentteja ja kritiikkiä aiheesta,
sillä koen, että nuorten tanssillinen voimistelu on tällä hetkellä
Voimisteluliitossa valitettavan pimennossa. Jotain varmasti tapahtuu ja tehdään
Jumppakoulun ja FlowGymnasticsin välissä, mutta mitä? Kertokaapa muutkin omia
näkemyksiänne J.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti