Ohjelman tekijälle, koreografille yleensä kehittyy vähitellen tietoinen (ja tiedostamaton) mieltymys, linja, esteettinen silmä jopa arvot, millaista muotokieltä ja tyyliä ohjelmissaan suosii. Mieltymykset voivat muodostua pinttyneiksi tavoiksi, toisaalta myös "tavaramerkeiksi", joista koreografin tunnistaa. Toistuvuus ei välttämättä ole huono asia, mutta silloin tällöin kannattaa pysähtyä arvioimaan toimintaansa, pyytää palautetta muilta ja pyrkiä tekemään omista tiedostamattomista maneereista tietoisia valintoja ja lähteä etsimään epämukavuusalueilta keittymisenpaikkoja.
Mieltymykset voivat olla perittyjä esim. valmentajalta, esikuvalta, seuralta tai muuten opittu tietynlaisesta koulukunnasta ja kulttuurista. Esteettinen silmä liikevalinnoissa voi ilmetä pienissä yksityiskohdissa kuten sormien ja kämmenen asennoissa tai suuremmissa koreografisissa linjoissa kuten harmonian ja disharmonian painottamisessa kuvioissa. Koreografiset linjat voivat näkyä musiiikki- ja asumieltymyksissä tai vaikkapa siinä toteuttaako koko ryhmä pääasiassa kaikki ohjelman liikkeet vai roolitetaanko ohjelma selkeästi esim. taitotason mukaan tai onko ohjelmalla tarina/juoni, draaman kaari, teemallisuus vai ei. Koreografiallisiin linjauksiin sisältyy myös mm. kuinka paljon ryhmällä on vuorovaikutuksellisuutta ja kontaktia keskenään ohjelman aikana vai onko ohjelma rakennettu enemmän kontaktiksi yleisön kanssa.
Koreografi tekee myös jatkuvasti arvovalintoja. Vaikka voimistelu sopii kaikille ikään, kokoon tai taitoon katsomatta, tietyt terveelliset, turvalliset ja esteettiset liikevalinnat riippuvat siitä, millainen kohderyhmä on kyseessä. Mitä nuorempia tai kokemattomampia voimistelijoita, sitä tärkeämpää on varmistaa terveellinen toteutustapa ei vain nykyisyyttä, vaan myös tulevaisuutta ajatellen. Koreografin on tällöin jatkuvasti opetettava voimistelijoita kehontuntemukseen, -kuunteluun ja -hallintaan. Muun muassa väärillä nilkkojen, polvien tai selän asennoilla voi olla kohtalokkaita, kauaskantavia seurauksia. Estetiikka on usein myös kokemattomilla hakusessa kunkin tyylisuuntauksen tai lajin mukaan, mikä asettaa koreografille haasteita etenkin kun haetaan samansuuntaista liikekieltä isolle ryhmälle. Toisaalta mitä kokeneemmista tai iäkkäämmistä voimistelijoista on kyse, sitä herkemmin voimistelijoiden on kuunneltava ja "uskottava" oman kehon antamia singnaaleja, luotettava niihin ja auttaa koreografia kehittämään liikevalintaa itselle sopivammaksi. Iäkkäämmillä voimistelijoilla haasteiksi nousevat kehon asettamat fyysiset rajoitukset, joihin ei yksinkertaisesti voi (enää) vaikuttaa, mutta myös oppimisprosessin hidastuminen suhteessa nuorempiin. Yksi ratkaiseva tekijä on tempon ja liikenopeuden optimaalinen löytäminen, mutta myös säännölliset toistot opeteltaessa koreografiaa, uskokaa pois, viikon tauko on monelle liian pitkä.... Kun voimistelijan taito ja fysiikka antaa reilusti myöden, koreografille aukenee lukemattomia mahdollisuuksia hyödyntää kehoa instrumenttina (eikä pidä ajatella, että tämäkään tilanne välttämättä olisi koreografille helppo), on löydettävä mielekäs vuorovaikutuksellinen koreografiaprosessi, jossa voimistelija itsekin luo, kokeilee ja auttaa toiminnallaan koreografia.
Mitä kokeneempi koreografi, sitä tärkeämmäksi uudistumiskyky nousee. Vau-elämyksiä on kai mahdoton jatkuvasti tuottaa, mutta tuskin kukaan koreografi haluaa voimistelijoiden tai yleisön huokaavan pettyneenä "tää on jo moneen kertaan nähty... taas tällasta.. eikö se muuta keksi". Mistä sitten ammentaa jatkuvaa uudistumista, fressiä otetta, omaleimaisuutta..? Voisin hakea vertailupohjaa nykypäivän lukuisista television kokkikisoista. Olipa kyse ammattilaisista tai amatööreistä heitä yhdistää yksi asia - intohimo ruokaan ja raaka-aineisiin. Katsokaapa millaisella rohkeudella, kokeilunhalulla, intensiteetillä ja luovuudella he kerta toisensa jälkeen heittäytyvät ruuanlaittamiseen. He ovat aidosti kiinnostuneita monenlaisista raaka-aineista ja niiden yhdistelemisestä. Ennakkoluulottomasti, löytöretkeilijän innolla ja tarmolla he luovat erilaisia ruokalajeja. He maistelevat, haistelevat, silmäilevät. Jos jokin asia ei toimi tai tunnu hyvältä, he korjaavat sen kekseliäisyydellään. Edes arkena, he eivät tyydy mikrokaurapuuroon vaan panostavat myös esillelaittoon ja ulkonäköön. Nyt peräänkuulutankin voimistelumaailman mastercheffejä esiin!!! Missä on kokeilunhalu, missä on intohimo, missä pelottomuus? Olemmeko niin sääntöjemme, mieltymystemme ja tapojemme orjia, ettemme edes näe tarvetta uudstumiseen ja kehittymiseen? Missä on erilaisten "raaka-aineiden" (lue: liikkeiden ja liikesukujen) rohkea yhdisteleminen ja niiden muokkaaminen omaan lajiin soveltuvaksi? Olemmeko edes kiinnostuneita hakemaan ideoita eri lajeista ja tyylisuuntauksista? Olemmeko valmiita itse maistelemaan erilaisia ruokalajeja (lue: käymään erilaisia koulutuksia, kursseja, workshoppeja ja näytetunteja mitä erilaisimmista liikuntalajeista, niistä kun voisi avautua itselle uusia liikeratoja ja tapoja käyttää kehoa, jota taas hyödyntää ja muokata omaan lajiin sopivaksi). Olen usein itsekseni äimistellyt ja ollut huolissanikin perustreenikulttuurimme "mikrokaurapuurosta", tarinoita kuulee eri yhteyksissä ja kohtaamisissa. Mitä ihmettä, miksi ihmeessä ohjaajat ja valmentajat ovat tyytyneet viikosta toiseen, vuodesta toiseen toistamaan samoja alkulämmittelyjä ja lihaskuntotreenejä, osa jopa kuukausitokulla samojen musiikkienkin tahtiin??? Tylsyys ja sen mukanaan tuoma tehottomuuskin tunnistetaan mutta välttämättä asialle ei "jakseta" tehdä mitään, koska kuvitellaan että pääasia on se, että nälkä lähtee (lue: kroppa valmistellaan varsinaista pääasiaa eli ohjelmatreeniä varten). Alkulämmittelytkin voivat olla "koreografiallisia" sarjoja, joista myöhemmin työstetään osioita muokattuina ohjelmaan. Virikkeelliset, vaihtelevat alkulämpät ja treeniosiot motivoivat voimistelijoita. Lihaskuntotreeniä on olemassa monenmoista ja liikkeitä voi yhdistellä toiminnallisesti, jotta kroppa ei totu liikaa tietynlaiseen ja kehitys sammu. Yksi tärkeä pointti koreografin kehittymisen kannalta perustreenituntien suunnittelussa on säännöllinen mielen työstäminen, se että perustreeniinkin panostaa "uusilla ideoilla ja tyyleillä" pitää mielen valppaana ja luovuussuonen virtaavana.
Itsensäkehittäminen koreografina. Tarkoittaako vakuuttava samaa kuin konrolloitu, looginen ja varma? Väitän, että nimenomaan voimistelun puolella, koreografit haluavat niin vietävästi olla vakavasti otettavia ja vakuuttavia, että he jopa vakavoituvat ilmeiltään ja eleiltään, eivät oikein uskalla olla luovasti hulluja ja leikkisiä. Nauraa hekottaminen kisoissa ja tapahtumissa ei oikein kuulu asiaan ja mokaaminen nyt on aivan kauheeta. He pelkäävät leimaantumista hörhöiksi. He pelkäävät, että eivät pääse "sisäpiireihin", jos kyseenalaistavat perinnettä. He pelkäävät, että heidät eristetään lajin tai tyylisuuntauksen sisällä epäkunnioittaviksi väärinajattelijoiksi tai lajikulttuurista tietämättömiksi harhailijoiksi. He pelkäävät, että heitä ei arvosteta.
Koreografin kehittymisen kulmakivi - uudistumiskyky. Ymmärrän sen jatkuvana prosessina, jossa ensin omaksutaan lajin säännöt, perinne ja ydin. Perehdytään laajasti siihen, mitä ja miten on jo tehty. Sen jälkeen vapautetaan mieli ja aletaan leikitellä, ei tyydytä helppoon, ei ennalta-arvattavaan, ei ensimmäiseen ideaan. Muokataan, arvioidaan, hylätään ja edelleentyöstetään. Hyväksytään epäonnistuminen ja uskalletaan ottaa riskejä. Riemuitaan, innostutaan, innostetaan, arvostetaan, jaetaan osamista muiden kanssa ja rakastetaan sitä mitä tehdään.
Kiitos taas hyvästä pohdinnasta!
VastaaPoistaSuomi on pieni maa eikä kokemukseni mukaan tänne mahdu montaa voimistelumaailman mastercheffiä kerrallaan. Tai mahtuisi, jos niin haluttaisiin..Miksi ei siis haluta?
Siksi, että yleensäkin suomalainen historiamme on lyhyt eikä noita mestareita ole ollut vielä montaa millään alalla. On ihailtu sitä, joka on ollut pinnalla taitojen, hyvän esiintymisen, etujen raivaamisen, sattuman, opetustaitojen, ideoiden, hulluuden, median tms ansiosta. Emme ole tottuneet laaja-alaiseen ja kriittiseen ihailukulttuuriin, fanittamiseen. On helpointa mennä massan mukana ja nostaa ihailun kohteeksi se, joka sinne haluaa ja joka tekee hyviä ja huonoja asioita päästäkseen esille. Tässähän on kysymys myös "julkkikseksi haluamisesta".
Voimistelumaailmassakin tarvitaan esikuvia, joita voi ihailla. Me massaporukka haluamme kuulua johonkin ryhmään, ja helpointa on fanittaa sitä henkilöä tai niitä henkilöitä, joita kaikki muutkin. Ei tarvitse itse ajatella, ja kokee olonsa tärkeäksi isossa massassa. Näin se menee, jos ei anneta vaihtoehtoja.
Seuroissa on aina "pääohjaaja", jolla on osaamista, näkemystä ja kokemusta. Saakin olla, sillä häntä seuraamalla toiset ohjaajat ja voimistelijat oppivat. Omat vahvuudet löydettyään ohjaaja karsii turhan matkimisen ja oma tyyli alkaa vahvistua. Kyllä se oma liikekieli ja persoonallinen tapa tehdä koreografioita saa näkyä. Ei se estä uudistumista.
Voimistelun aluetoiminnassa tulee nostaa omia koreografeja esille ja varmistaa, että he saavat mahdollisuuden kehittyä työssään. Oman alueen seurojen tulee nähdä myös alueella oleva osaaminen ja arvostaa sitä, eikä suinpäin kuvitella, että jossain muualla aina osataan paremmin. Koreografien pitää myös itse arvostaa osaamistaan, vaikka se saattaisi johtaa näkemyseroihin esimerkiksi liiton toiminnan tasolla tai rakasta tanssillista voimisteluamme kehitettäessä. Arvostus lähtee siitä, että itse arvostaa omaa tekemistään.
Tanssillisessa voimistelussa on eri puolilla maatamme muutama todella taitava koreografi-ohjaaja. Hyviä on onneksi tulossa ja jo seuratyössä oppimassa ja kokeneita työtä tekemässä. Pelkään, että nämä taitavat uupuvat taistellessaan tanssillisen voimistelun oikeutetusta huomiosta liittomme toiminnassa! Liiton strategia mennä voimakkaasti muu kilpatoiminta edellä näivettää seurojen harrastetoiminnan ja vähentää tanssillisen voimistelun kehittymistä, koska Tanvon harrastajia nousee pääasiassa seurojen jumppakouluryhmistä, harrastetoiminnasta. Tanvo ei ole JV:n jäähdyttelylaji, vaan oman tekniikan vaativa laji. Vaikka tanssillisessa voimistelussakin kilpaillaan, siihen satsaaminen on liitossamme lapsen kengissä. Jopa tuomaritoiminnassa sallitaan ketä tahansa tuomareiksi. Tämä jos jokin osoittaa liiton arvostuksen puutteen eikä lisää koreografien osaamista. Tuomaritoiminnan palautteen pitäisi olla oppimistilanne, jossa koreografi saa eväitä jatkoa varten. Miten lajia tuntematon pystyy antamaan tätä?
Voimistelun "kokkikoulu" pystyyn. Miten, onkin jo vaikeampi asia? Olet Sanna muistaakseni ehdottanut laaja-alaista palaveria, jossa tuomarit, koreografit ym yhdessä pohtisivat tanssillisen voimistelun kilpailutoimintaa. Tästä voisi ainakin aloittaa. Muitakin tapoja varmasti keksitään.
Tanssillinen voimistelu on suomalaisen naisvoimistelun ydinosaamista! On se kumma, jos se ei ole liitossamme ykkösasioita voimistelulajiamme kehitettäessä. Vai onko liittomme vieraantunut omasta lajistaan?
KV
kyllä näitä "kokkikouluja" varmasti tarvittaisiin eri puolille Suomea, haasteena on miten ne tavoittavat ohjaajat ja koreografit, kun niitä järkätään, tulevatko kohdejoukko paikalle? Juuri tuo alueellisuus olisi hyvä matalan kynnyksen foorumi esim. alueellisen Show-tapahtuman yhteyteen vuorovaikutuksellisemmin palautteen antoa keskustellen tuomarit ja osallitujat jne..valtakunnallisiakin kohtaamisia tarvitaan samanhenkisten ihmisten kanssa jotta voimaannutaan, saadaan vahvistusta omalle työlle ja kehitytään muiden case-esimerkeistä ja palautteesta. Olisi myös hirmu tärkeä seurata muiden koreografien j ohjaajien työskentelyä ihan konkreettisesti käytännössä esim. kummiseurojen kautta, yhteisiä treenipäiviä voisi enemmänkin hyödyntää jne. Olen tanvon puolelle ehdottanut valtakunnallistakin kohtaamista näin aluksi, jotta varmistaisimme, olemmeko etenemässä jollain tasolla yhteistä linjaa ja suuntaa..
PoistaVarmaan kymmenennen kerran blogin historian aikana toistan itseäni (mutta kun taas tuli mieleen), että tanssillisen voimistelun workshopille olisi todellakin tarvetta edelleen :)! Harmi kun se kuihtui kasaan, liekö syynä ajankohta, sijainti, markkinointi vai mikä lie. Mutta niin hyvä konsepti; treeniä huippuosaajien johdolla, esiintymistä, toisten esitysten katsomista, asiantuntevaa palautetta sekä ennen kaikkea vuorovaikutteista keskustelua!
PoistaNo sanopa muuta Iina, sen tapahtuman minäkin mielelläni soisin tulevan takaisin, siinä ois moni elementti kohillaan! Iina alapa kasaamaan järkkääjäporukkaa seuravalle workshopille :)
PoistaKirjoituksesta kumpuaa sellainen olo, että blogisti asettaa itsensä muiden koreografien yläpuolelle. Onko hän itse löytänyt ylivertaisen kyvyn uudistua (jos on, sen voisi tässä kertoa meille muillekkin) ja kokeeko että kaikki muut ohjaajat ja koreografit toistavat totisena vanhoja kaavoja?
VastaaPoistaKiitos palautteestasi. En ole vielä löytänyt sitä ylivertaista tapaa uudistua, kovasti yritän ;) uusin yritykseni on juuri pyrkiä suhtautumaan koreografina ohjelmanteko ja treenisuunnitteluun aivan kuin valmistaisin uusia ruokalajeja, kokkina kuten kirjoitin. Sitä kautta olen itse oivaltanut mm. jatkuvan kouluttautumisen tärkeyden ja jakamisen eri asiantuntijoiden ja laji-ihmisten kanssa. Aisteja pitää stimuloida erilaisilla virikkeillä ja erilaisten lajien/tyylisuuntausten kautta, joten juuri nyt pyrin itse olemaan avoin kaikenlaiselle lajikokeilulle mm. viimeksi toissapäivänä olin cheerleadingtreeneissä elämäni ensimmäistä kertaa (vaikka en aio lajiin pariin mennäkään, mutta uteliaisuuttani) ja nappasin sieltä monta vartalonhallintaniksiä ja kekustelimme esim. noista käsien asennoista kuinka olemme eri lajeissa tottuneet ne tekemään. Aika helpostihan me jumitumme toimimaan suhteellisen pienissä piireissä ja esim. omien lempilajiemme parissa ja silloin voi jäädä monta yllättävää oppia jostakin muusta lajsita saamatta. Toki voi olla, ettet sinä tarvitse tällaista, mutta kuulisin enemmän kuin mielelläni, oletko sinä löytänyt millaisia keinoja tai millaisena koet valtakunnallisesti koreogarfien tukemisen ja itsensä kehittämisen?
PoistaTätähän tämä kehittäminen yhteinen kehittäminen juuri osaltaan on, että kirjoittaa niitä ajatuksia auki, jotka itsellä pohdituttaa ja jotka ovat itselle haasteita, joita on havainnut omassa ympäristössään. Blogini kautta pyrin herättämään ajatuksia ja keskustelua, asetan täten itseni melko avoimeksi kohteeksi siis myös kritiikille ja ärsyyntymiselle, toisaalta olen saanut paljon myös palautetta siitä, että hyvä, kun uskallan avoimesti nostaa asioita esiin, joita joku muukin on saattanut pohtia mielessään tai pienessä piirissä. En myöskään pelkästään kirjoita vaan pyrin konkreettisesti toimimaan monella tasolla jotta rakas oma lajini tanssillinen voimistelu kehittyisi ja sitä kautta minä pienenä osana siinä siivellä. Uskon vahvasti ajatusten ja kokemusten jakamiseen, en näe asioiden panttaamisella tai ideoiden "hyödyntämisellä vain omaan käyttöön" mitään järkeä, siksi olen tähänkin blogiin pyrkinyt jakamaan ideoitani treenitunneista, musiikin käytöstä koreografian teosta, valmentajana toimimisesta jne. voihan se toki olla että ihan turhaan täällä jaarittelen itsekseni, mutta olen valmis ottamaan sen riskin, jos kuitenkin joku jossain saakin jotain tästä ja sitten puolestani minä saan jakamisen kautta takaisin valtavasti taas uusia ideoita muilta..erästä palautteen antajaa mukaillen "minä hämmennän soppaa omalla tyylilläni, jottei se palaisi pohjaan" kyseenalaistan postauksessa myös siis kulttuurimme, järjestelmämme, tapamme toimia salliiko ja tukeeko se tarpeeksi esim. nuoria uusia tulokkaita (ohjaajia ja koreografeja), entä uusista tulokulmista nousevia ideoita ja riskinottoja, kannanottoja? Minusta ei tue, näkisin niin mielelläni, että eri puolilta Suomea nostettaisiin enemmänkin mielenkiintosia tapauksia esiin milloin mistäkin lajista ja annettaisiin enemmän tukea uusien potentiaalisten tekijöiden puhkeamiseksi kukkaan :) kannustettaisiin ja korostettaisiin seuroissakin jatkuvan kouluttautumisen ja kokemusten jakamisen, vuorovaikutuksen merkitystä. Jatketaan..
Niin mainittakoon vielä, että vaikka en täällä blogissa ole paljon saanut keskustelua aikaan, niin ainakin facebookissa olen kokenut oppivani hurjasti eri puolilla suomea asustavilta jumppakollegoiltani ja saanut heiltä yhteisten jakamisten kautta paljon itselleni.
VastaaPoistaT. Bloggaaja itse, mutta kirjoittelee kännykän avulla, joten ei taida näkyä oikea profiili :)
Paitsi että näkyikin :)
Poista